Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWaad, Sara
dc.date.accessioned2017-06-16T07:00:12Z
dc.date.available2017-06-16T07:00:12Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2446155
dc.description.abstractGjennom fem kapitler vil studien sette søkelyset på den praktiske siden av naturfag, nærmere bestemt forsøk som metode. Dette gjøres på grunnlag av samfunnets, pedagogiske kretser og styringsdokumenters oppfordring til en mer elevsentrert pedagogikk. Likevel gir forskning et annet bilde av eksperimentelt arbeid enn det blant annet læreplanen viser. Basert på dette er studiens problemstilling formulert følgende: Hvordan kan forsøk som metode påvirke elevenes læringsutbytte i naturfag? Oppgavens teorigrunnlag tar utgangspunkt i et konstruktivistisk læringssyn, og er innom kognitiv- og sosial konstruktivistisk teori. På grunn av relevans til mitt tema blir Deweys aktivitetspedagogikk også vektlagt i studien. For min empiriske datainnsamling har jeg benyttet meg av kvalitativ tilnærming, nærmere bestemt intervju. Utvalget av informanter besto av tre naturfagslærere med maksimal variasjon. Som forventet kom det fram, fra informantene og fra teori, at forsøk som metode i skolen påvirker elevenes læringsutbytte på ulike måter. Bruken av forsøk i naturfagundervisningen kan fremme læringsutbytte hos elevene, men kan også begrense det. Hvor mye forsøk påvirker elevenes læring er likevel vanskelig å si da utbytte er vanskelig å avdekke. Det vil også være ugunstig å sammenligne praktiske forsøk med tradisjonell undervisning, da metodene er så ulike og fremmer ulike elementer. Elevenes læringsutbytte vil også i stor grad avhenge av læreren. Hvor gjennomtenkt og planlagt forsøket er, jo større blir utbytte. Studiens intensjon er å gi kunnskap og innsikt i den effekten forsøk kan ha. Jeg håper at det å bevisstgjøre eventuelle ulemper kan vekke noen tanker om hvordan lærere kan forbedre det praktiske forsøket.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleEffekten av forsøk i naturfagnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel