Sikkerhetsklima i havfiskeflåten
Abstract
I denne oppgaven undersøkes fiskernes oppfattelse av sikkerhetsklima om bord på norske fartøy i havfiskeflåten. Vi har tatt utgangspunkt i problemstillingen: “Hvordan oppfattes sikkerhetsklimaet om bord på fartøy i havfiskeflåten?”
Fiskefartøyene har gjentatte ganger fått fritak fra tidligere forskrifter som blir pålagt norske skip, deriblant skipssikkerhetsloven. Denne loven pålegger blant annet rederiene å etablere, gjennomføre og videreutvikle et sikkerhetsstyringssystem. Fiskefartøyene hadde dispensasjon fra loven siden den ble innført i 2007, frem til revisjonen i 2010. Det faktum at fiskeri omtales i media som et av de “farligste yrkene”, er en av grunnene til at vi ønsker å belyse dette. Vi har benyttet oss av en kvalitativ metode med dybdeintervjuer av ni fiskere i varierende stillinger om bord. Resultatene fra oppgaven viser at de fleste av fiskerne oppfatter sitt eget sikkerhetsklima som likt, eller bedre enn resten av havfiskeflåten. Det kommer imidlertid frem at det ser ut til å være stor grad av underrapportering av uønskede hendelser og ulykker, noe som tillater feil og mangler å eksistere om bord. Kvaliteten på sikkerhetsarbeidet oppleves bedre på fartøy som tidlig innførte sikkerhetsstyringssystem i kontrast til de som nylig innførte systemet.
Ved bruk av sikkerhetsteori som også tidligere er blitt brukt for å undersøke sikkerhetsklima i andre undersøkelser, har vi tatt for oss av følgende hovedtema: Ledelse, Sikkerhetssystem, Risiko, Arbeidspress, Kompetanse, og Prosedyrer og regler.
Basert på informantenes uttalelser om egen sikkerhet og ledelsens holdning til sikkerhet, konkluderer vi med at ledelsen må tydeligere inn som et forbilde, med godt sikkerhetsfokus, for å bedre sikkerhetsklima om bord.