Broalarmer på hurtigbåter
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2392462Utgivelsesdato
2016-06-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler temaet Broalarmer på hurtigbåter hvor det er blitt tatt
utgangspunkt i følgende problemstilling:
Hvordan kan broalarmer utgjøre en fare for sikkerheten på hurtigbåter?
På hurtigbåtbroene i dag er det stadig innføring av ny teknologi og mer avanserte
instrumenter. Alarmene på disse instrumentene skal hjelpe navigatør til å ta riktige
beslutninger og bli oppmerksom på potensielle farer. Arbeidet skal dermed bli mer effektivt
og sikkert, samt at navigatør blir gjort oppmerksom på elementer som ellers raskt kan bli
oversett. I oppgaven ble det undersøkt om disse alarmene fungerer som de skal på broen eller
mot sin hensikt og hvilke årsaker som gjør at broalarmene kan utgjøre en fare for sikkerheten.
En kvalitativ metode, med semistrukturerte intervju, ble benyttet for å besvare
problemstillingen. Det ble intervjuet representanter fra Sjøfartsdirektoratet, Kongsberg
Maritime, samt seks navigatører fra tre ulike rederi. I den teorietiske delen av oppgaven ble
situasjonsbevissthet og barriereteori anvendt. Dette for å få en bedre forståelse av hva som
spiller inn ved hvordan navigatører oppfatter situasjonen rundt seg og hvordan alarmene kan
fungere som en barriere for å forhindre ulykker.
Av resultatene fremkom det blant annet at lydene på alarmene er for høye og like, samt at det
til tider går for mange alarmer. Dette er med på å ta fokuset vekk fra navigeringen. Disse
funnene blir drøftet i henhold til teori, regelverk og metode. I oppgaven konkluderes det med
at funnene er med på å utgjøre en fare for sikkerheten på hurtigbåter, og dermed svekker
barriere- og sikkerhetsfunksjonen alarmene opprinnelig er tiltenkt å ha.