Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNornes, Elen Lovis
dc.contributor.authorGilje, Simon
dc.date.accessioned2014-10-14T07:40:42Z
dc.date.available2014-10-14T07:40:42Z
dc.date.issued2014-10-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223662
dc.description.abstractVår analyse av dagens korpspedagogikk tilsier at den kan fornyes ved hjelp av teknologi. Dette gjelder også Norheim skolekorps. Slik arbeidet i korpset normalt foregår, har vi tid og anledning til å gi muntlige tilbakemeldinger. Problemet er at de samme tilbakemeldingene ofte må gis mange ganger på hver øvelse, kanskje uten at det blir så stor forandring på musikken og kvaliteten på øvelsen. Det er også et problem at musikantene ikke har vært så mye med på å vurdere og komme med tilbakemeldinger til hverandre. Vi har ikke nok innflytelse på hjemmeøving og ikke nok utnyttelse av musikantenes kreativitet. Hver enkelt musikant har ikke nok kompetanse i forhold til det musikalske samspillet og liten medvirkning i arbeidet med musikken. Dette utgjør feltets problem. Vi har brukt didaktisk designforskning i vårt masterarbeid og skal gjennom utprøving, observasjon og intervju av deltakerne prøve å beskrive, vurdere og reflektere over tiltak som kan bidra til løsninger på dette problemet. Vi ser muligheten for løsninger ved å innføre en praksis med sterkere bruk av teknologi i form av appen Garageband, og vil prøve ut dette gjennom en rekke korpsøvelser som gjennomgående element. Vår problemstilling lyder derfor som følger: Hvordan kan appen Garageband for Ipad brukes for å bidra til utvikling av samspillkompetanse i Norheim skolekorps? Forskningsspørsmål som her vil være viktige er: - Hvordan har musikantene brukt appen Garageband på korpsøving og hjemme? - Hvilke endringer i forhold til samspill har musikanter erfart gjennom bruken av appen Garageband, og hva er denne teknologiens nytteverdi? - Hvordan har korpset utviklet seg som helhet innen samspill og hvordan kan dette kobles til musikantenes arbeid med appen Garageband? Vi har kommet frem til at appen Garageband kan hjelpe til med å gi en umiddelbar og styrket tilbakemelding til musikantene ved å bruke opptaksfunksjonen og la dem vurdere seg selv, men det å bruke opptaksfunksjonene er tidkrevende. Bruken av Gargeband gjør at musikantene lytter mer aktivt når de spiller. Ved å vurdere musikkopptak gjentatte ganger har musikantene begynt å lytte mer også når de spiller Side 4 av 100 Garageband i skolekorps, av Nornes og Gilje. Masteravhandling, sept. 2014, HSH. sammen med korpset. Garageband har fungert som et støttende stillas for musikantenes musikalske arbeid og har i tillegg støttet musikantenes teoriforståelse. Garageband kan fungere som et medium hvor musikantene kan komponere akkompagnementer. Dette gir en annerledes undervisning hvor musikantene kan påvirke musikken sterkt, og får en grundigere musikkopplæring. Noen musikanter mener det er vanskelig å bytte akkorder til rett tid. Musikantene mener at smarttrommene i Garageband er lettere å spille til enn metronomen. Men Garageband har noen tekniske svakheter. Å jobbe med musikkstykker som inneholder takskifter er vanskelig, kvaliteten på lydopptak er begrenset og avspilling av lydspor gir lite volum. Garageband er likevel et enkelt program å jobbe med for musikantene, og det har motivert musikantene til å jobbe mer med musikken. På grunnlag av erfaringene vi har gjort gjennom utprøvingene, har vi formulert to rådgivende designprinsipp for arbeidet med Garageband i skolekorps. Bruk Garageband for å forsterke ulike former for tilbakemeldinger til enkeltmusikanter og samlet korps. Start med å ta et opptak av en del av musikken, still musikantene et enkelt spørsmål du vil fokusere på og spill opptaket av for musikantene. La musikantene diskutere hva som må gjøres for å forbedre kvaliteten på musikken. Jobb med musikkdelen og ta et nytt opptak, vurder om kvaliteten ble bedre. Fortsett å jobbe på denne måten til resultatet er tilfredsstillende. Bruk Garageband for å la musikantene komponere akkompagnement som korpset eller solister kan spille til. Start med å vise musikantene hvordan de spiller på smartinstrumentene og ta opp disse. Del ut melodistemmen med akkorder skrevet på og gå rundt og hjelp til. La musikantene vise frem resultatet sitt, og la dem prøve å spille til akkompagnementet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectIKTnb_NO
dc.titleGarageband i skolekorps: En medspiller for samspill og musikalsk opplæring?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel