Å lede til trivsel: Om lærernes opplevelse av trivsel med den nye ledelsesmodellen i Bergen kommune
Abstract
En undersøkelse om lærernes opplevelse av trivsel med den nye ledelsesmodellen i Bergen kommune.
Undersøkelsen er gjennomført blant lærere i bergenskolen om deres opplevelse av trivsel etter innføringen av den
nye ledelsesmodellen i Bergen kommune. Intensjonene i ledelsesmodellen er å skape økt fokus på pedagogisk
ledelse med observasjon og veiledning i daglig praksis. Svarene fra undersøkelsen viser at ledelsesmodellen har
ført til tettere koblinger mellom skolens ledelse og lærerne, men at lærerne har en viss skepsis til modellen.
Flertallet av læreren opplever ikke å bli motiverte eller å få konstruktive tilbakemeldinger gjennom oppfølging av
ledelsen.
Svarene i undersøkelsen tenderer mot at lærerne opplever liten endring av trivsel med den nye ledelsesmodellen,
men at lederne har stor betydning for lærernes trivsel. Lederteam inspirerte av Czarniawskas og Yukls teorier om
lederskap, vil gjennom et fleksibelt serviceorientert lederskap, skape gode muligheter for trivsel for lærerne.
Description
MR690 Masteroppgåve i organisasjon og leiing