Utflagging av skip: Årsaker og virkninger
Abstract
I dette arbeidet ser vi på årsaker og virkninger knyttet til utflagging av norske skip.
Vi vil her se på hvilke følger dette får for de som har sitt arbeid om bord, rederiene og Norge som flaggstat og samfunn.
Det ble benyttet kvalitativ metode for å innhente relevant informasjon for å besvare problemstillingen. Vi har henvendt oss til personer med forskjellig bakgrunn og interesser, for å få belyst temaet fra flere sider. Herunder rederier, arbeidstakerorganisasjoner, Maritimt Forum, Maritimt Opplæringskontor og forskjellige politiske partier.
I prosjektet har vi kommet frem til at økonomi er hovedårsaken til at rederier flagger ut.
Det har også kommet frem at fartsområdebegrensningen i NIS gjør dette registeret vanskelig å forholde seg til for rederne. Fjernes denne begrensningen er det sannsynlig at mange kommer til å flagge inn til Norge.
Derimot er det også en mulighet for at flere da kommer til å omregistrere fra NOR til NIS, og at man derfor til slutt ender opp med ett norsk skipsregister.
De kortsiktige virkningene utflaggingen medfører til tapet av arbeidsplasser, mens det på lang sikt vil medføre til en redusert tilgang på norske toppoffiserer. Videre sannsynlige virkninger vil være tapet av opplæringsstillinger og tapet av maritim kompetanse i den landbaserte delen av den maritime næringen.