dc.description.abstract | Det er et uttalt mål at skolene skal etterleve «prinsippene» for lærende organisasjoner. Dette handler
blant annet om at kunnskap internt på skolene skal deles, evalueres og endres i fellesskap, og at
skolene har en organisering som bearbeider læringshindre, samt en ledelse som støtter læring
generelt og dem som lærer. For å undersøke hvordan dette etterleves i grunnskolen, er det i denne
studien gjennomført en kvantitativ studie blant alle lærere i Bergen kommune.
«Prinsippene» for lærende organisasjoner som defineres i oppgaven fokuserer på individ- og
organisasjonsnivå og belyser disse nivåene ut fra drivkrefter (ledelse), meningssøking,
spørsmålsfokus, myndiggjøring og evaluering.
Denne studien tyder på at grunnskolen i Bergen etterlever «prinsippene» for lærende organisasjoner.
Funnene viser også at skolenes mål kun i begrenset grad styrer individenes læring og utvikling, samt
at betydningen av endringer i liten grad diskuteres i fellesskap. Skolene skårer lavt på belønning av
utviklingssuksesser. Lærerne er mer avhengig av egen læringskapasitet enn av organisasjonens
læringsmiljø. På den annen side ønsker svært mange av lærerne å være involvert i skolens utvikling.
Lærerne fremstår som en relativt ensartet og lærende gruppe med vilje til å dele med kolleger, mens
der er store forskjeller på organisasjonsnivå mellom bydelene i Bergen. Det ser ut til at skolene blant
annet kan prioritere tid og ressurser internt til å diskutere endringers betydning, finne sitt
handlingsrom og forme sine visjoner i fellesskap, for å få større helhet mellom individ- og
organisasjonsnivå. | nb_NO |