Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPytte, Gunstein
dc.date.accessioned2014-07-08T11:29:27Z
dc.date.available2014-07-08T11:29:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/197257
dc.descriptionMR690 Masteroppgave i organisasjon og ledelse Juni 2014nb_NO
dc.description.abstractDet er et uttalt mål at skolene skal etterleve «prinsippene» for lærende organisasjoner. Dette handler blant annet om at kunnskap internt på skolene skal deles, evalueres og endres i fellesskap, og at skolene har en organisering som bearbeider læringshindre, samt en ledelse som støtter læring generelt og dem som lærer. For å undersøke hvordan dette etterleves i grunnskolen, er det i denne studien gjennomført en kvantitativ studie blant alle lærere i Bergen kommune. «Prinsippene» for lærende organisasjoner som defineres i oppgaven fokuserer på individ- og organisasjonsnivå og belyser disse nivåene ut fra drivkrefter (ledelse), meningssøking, spørsmålsfokus, myndiggjøring og evaluering. Denne studien tyder på at grunnskolen i Bergen etterlever «prinsippene» for lærende organisasjoner. Funnene viser også at skolenes mål kun i begrenset grad styrer individenes læring og utvikling, samt at betydningen av endringer i liten grad diskuteres i fellesskap. Skolene skårer lavt på belønning av utviklingssuksesser. Lærerne er mer avhengig av egen læringskapasitet enn av organisasjonens læringsmiljø. På den annen side ønsker svært mange av lærerne å være involvert i skolens utvikling. Lærerne fremstår som en relativt ensartet og lærende gruppe med vilje til å dele med kolleger, mens der er store forskjeller på organisasjonsnivå mellom bydelene i Bergen. Det ser ut til at skolene blant annet kan prioritere tid og ressurser internt til å diskutere endringers betydning, finne sitt handlingsrom og forme sine visjoner i fellesskap, for å få større helhet mellom individ- og organisasjonsnivå.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectlærende organisasjon lærende skol organisasjonslæring grunnskole Bergen kommune Moilanen læring i fellesskap skoleledelse læringssirkel felles mentale modellernb_NO
dc.title“Lærende lærere?”: Om grunnskolen i Bergen som lærende organisasjonnb_NO
dc.title.alternative"Learning teachers?": Concerning primary and secondary school in Bergen as a learning organizationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber92 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel