Fra to ledernivå til etatsorganisering: Et studie om endring i organisasjonsstruktur og innvirkning på lederes oppgaver og lederroller
Abstract
Fra to ledernivå til etatsorganisering. En studie om endring i organisasjonsstruktur og innvirkning på lederes oppgaver og lederroller.
Studiet er gjennomført i etat for tjenester til utviklingshemmede i Bergen kommune, da det etter flere år med to nivåmodell ble etablert egen etat, noe som innebar et nytt ledernivå, men med opprettholdelse av resultatenhetene. Det er benyttet kvalitativ metode, med intervju av fire resultatenhetsledere og åtte avdelingsledere. Hovedfunnet er at det er str oppslutning om denne organiseringen, spesielt knyttet til at det var behov for et beslutningsnivå oppad som tidligere manglet. Ved å studere ledernes oppgaver og lederroller, fant jeg at avdelingsledernes lederrolle har blitt mer spisset administrativt, med flere administrative og merkantile oppgaver. Når det endres i organisasjonsstrukturen og kravene til prioriterte oppgaver for lederne, endres eller forflyttes også lederrollen, fra produksjon til mer administrasjon. Gjennom studiet ble det konkludert med at Bergen kommune nå har tre-ledernivå, men uten å endre i beslutning hos enhetslederne og avdelingslederne. Organisasjonen bærer i stor grad fortsatt preg av å være desentralisert. Funn pekte på at endringen i organisasjonsstrukturen har vært godt implementert, mye på bakgrunn av at lederne selv har sett behovet for dette nye ledernivået, også for å samle disse tjenestene under en etat. Utfordringer knytter til løse koblinger ble derved ikke identifisert i denne studien.
Description
MR690 Masteroppgåve i organisasjon og leiing
Juni 2014