Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVelure, Grete Kalleklev
dc.date.accessioned2014-07-08T11:13:09Z
dc.date.available2014-07-08T11:13:09Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/197253
dc.descriptionMR690 Masteroppgave i organisasjon og ledelse Juni 2014nb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: Da staten overtok eierskapet for sykehusene i 2002 la man opp til at Stortinget skulle styre gjennom lover, bevilgninger og rammebetingelser. Ansvaret for helsetilbud, drift og økonomi ble delegert til helseforetakene. Stortinget har et politisk mandat til å styre spesialisthelsetjenesten og i tråd med oppdragsdokumentet (Helse og Omsorgsdepartementet) så må helseforetakene forholde seg til mange ulike aktivitets- og driftsmål og dette krever detaljerte mål og rapportering. Målet: Undersøke hvordan prinsipper for mål- og resultatstyring nedfeller seg i styring av ulike enheter i spesialisthelsetjenesten og hvordan enhetene forholder seg til mål- og resultatstyringssystemet Metode: Kvalitativ komparativt casestudie. Sammenligne to tilnærmet like case, men som har ulike oppgavetyper. Empiri består av både skriftlige og muntlige datakilder Resultater: Måling og rapportering er omfattende og viktige grep for å gi befolkningen innsyn i hvordan spesialisthelsetjenesten jobber, prioriterer og bruker ressursene. Imidlertid så fremkommer det at alle mål, krav, dokumentasjon, rapportering og kontroller som lederne må forholde seg til kan ta tid og fokus bort fra pasientene og helhetstenkningen innad i enhetene. Enhetene fokuserer på det de blir målt på og andre oppgaven kan bli skadelidende. Målstyringsmodellen forutsetter vertikale styringslinjer og dermed oppstår det problemer når det eksisterer uvisshet og avhengighet som blir skapt på tvers i organisasjonen. Mål- og resultatstyring har fått gjennomslag som styringsteknikk i spesialisthelsetjenesten og styringsteknikken er implementert i undersøklesesenhetene uavhengig av oppgavetype Styringssystemene er av en slik art at man ikke kan unndra seg rapportering. Det er lokale oversettelser og lokale tilpasninger til styringsteknikken, men kontrollen med den enkelte avdeling øker og det blir vanskeligere å omgå styringsstrukturen og overordnede styringssystemer som er tatt i bruk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectmålstyring resultatstyring instrumentelt perspektiv institusjonelt perspektiv spesialisthelsetjenestennb_NO
dc.titleMål- og resultatstyring i spesialisthelsetjenesten: En komparativ casestudie av to sykehusavdelingernb_NO
dc.title.alternativeObjectives and results in the specialist health services: Quality comparative case study between two different hospital departmentsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber119nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel