Mål- og resultatstyring i spesialisthelsetjenesten: En komparativ casestudie av to sykehusavdelinger
Master thesis

Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/197253Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Da staten overtok eierskapet for sykehusene i 2002 la man opp til at Stortinget skulle styre
gjennom lover, bevilgninger og rammebetingelser. Ansvaret for helsetilbud, drift og økonomi ble delegert
til helseforetakene. Stortinget har et politisk mandat til å styre spesialisthelsetjenesten og i tråd med
oppdragsdokumentet (Helse og Omsorgsdepartementet) så må helseforetakene forholde seg til mange
ulike aktivitets- og driftsmål og dette krever detaljerte mål og rapportering.
Målet: Undersøke hvordan prinsipper for mål- og resultatstyring nedfeller seg i styring av ulike enheter i
spesialisthelsetjenesten og hvordan enhetene forholder seg til mål- og resultatstyringssystemet
Metode: Kvalitativ komparativt casestudie. Sammenligne to tilnærmet like case, men som har ulike
oppgavetyper. Empiri består av både skriftlige og muntlige datakilder
Resultater: Måling og rapportering er omfattende og viktige grep for å gi befolkningen innsyn i hvordan
spesialisthelsetjenesten jobber, prioriterer og bruker ressursene. Imidlertid så fremkommer det at alle
mål, krav, dokumentasjon, rapportering og kontroller som lederne må forholde seg til kan ta tid og fokus
bort fra pasientene og helhetstenkningen innad i enhetene. Enhetene fokuserer på det de blir målt på og
andre oppgaven kan bli skadelidende. Målstyringsmodellen forutsetter vertikale styringslinjer og dermed
oppstår det problemer når det eksisterer uvisshet og avhengighet som blir skapt på tvers i
organisasjonen.
Mål- og resultatstyring har fått gjennomslag som styringsteknikk i spesialisthelsetjenesten og
styringsteknikken er implementert i undersøklesesenhetene uavhengig av oppgavetype
Styringssystemene er av en slik art at man ikke kan unndra seg rapportering. Det er lokale oversettelser
og lokale tilpasninger til styringsteknikken, men kontrollen med den enkelte avdeling øker og det blir
vanskeligere å omgå styringsstrukturen og overordnede styringssystemer som er tatt i bruk.
Beskrivelse
MR690
Masteroppgave i organisasjon og ledelse
Juni 2014