Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerentsen, Hege
dc.date.accessioned2014-07-08T09:29:56Z
dc.date.available2014-07-08T09:29:56Z
dc.date.issued2014-07-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/197247
dc.description.abstractBruken av visuell kommunikasjon på sosiale medier har hatt en voldsom utvikling i Norge, og bare fra 2012 til 2013 økte bruken av bildedelingsverktøyet Instagram med 45 prosent. Denne undersøkelsen tar for seg hvordan ungdom bruker og tolker egen og andres selvrepresentasjon gjennom fotografier på Instagram. Slik håper jeg å bidra til kunnskap om hvordan unge leser bilder og bruker bilder i kommunikasjon med andre, hva som driver dem, og hva som er praksisen på dette verktøyet. Mitt teoretiske rammeverk baserer seg derfor på teorier knyttet til representasjon og selvet fra flere ulike fagfelt som psykologi, sosiokulturell teori, mediaforskning, og teorier om fotografiet. For å belyse problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ tilnærming, og samlet bilder og foretatt fokusgruppeintervjuer av 14 norske ungdommer i alderen 13 til 17 år. Gjennom temabasert analyse av tekst og semiotisk analyse av bilder, har jeg funnet at Instagram bærer preg av å være en prestasjons- og utstillingsarena, og at inntrykket som formidles er en idealisert og iscenesatt representasjon av virkeligheten. Videre finner jeg at inntrykkshåndtering på Instagram kommuniseres i et udefinert midtfelt mellom det intime og det upersonlige. Det gir en følelse av autonomi, samtidig som arenaen er sterkt preget av normer og konvensjoner som legger føringer for selvrepresentasjonen. Jeg har diskutert hvordan tiden vi lever i, de teknologiske rammene, og manglende kunnskap om tolkning av bilder, fremmer narsissisme. Det kommer frem at slike tendenser eksisterer, og at spesielt yngre aktører bryter normer gjennom å byttehandle likes og følgere, vise lettkledde bilder, poste for hyppig, eller publisere for mange selfies. Likevel framkommer det at selvrepresentasjon på Instagram dypest sett handler om å knytte bånd til jevnaldrende, og å finne sosial tilhørighet i grupper. Slik blir Instagram en reklame for enkeltindividet hvor aktøren skaper et bilde av seg selv som korrelerer med det verdisett og de normer som eksisterer i gruppen de tilhører, eller ønsker å tilhøre. Venner bidrar til et positivt inntrykk ved å delta på bilder og understøtte vennskapet gjennom positive kommentarer, likes, regramming og tagging av hverandre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectIKTnb_NO
dc.titleUng på Instagram: Selvrepresentasjon og inntrykkshåndtering gjennom bildernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel