Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJørgensen, Christin
dc.date.accessioned2012-10-11T10:52:25Z
dc.date.available2012-10-11T10:52:25Z
dc.date.issued2012-10-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152418
dc.description.abstractSom tittelen hentyder, handler denne oppgaven om multimodalitet og multimodalt samspill. Multimodalitet handler om å skape mening gjennom ulike ressurser som er meningsbærende innenfor en gitt kontekst, eksempelvis en sammensatt tekst. Multimodalt samspill er måten ulike uttrykksmåter eller modaliteter i en sammensatt tekst virker sammen på for å kommunisere. Jeg har stilt følgende problemstilling: ”Hva karakteriserer det multimodale samspillet i 3. klassingers fortellinger skrevet for hånd, sammenliknet med fortellinger skrevet på datamaskin?” Gjennom å analysere det multimodale samspillet i elevtekstene har jeg sett på hvordan skrift og tegning eller bilde sammen kommuniserer fortellinger skrevet med ulike verktøy – enten på datamaskin eller for hånd. For å finne svar på problemstillingen har jeg også tatt utgangspunkt i tre forskningsspørsmål som har vært utgangspunkt for analysearbeidet: - Hvordan ser det visuelle tekstbildet (komposisjonen) ut i elevtekstene? - Hvordan er det multimodale samspillet i elevtekstene? - Hvordan er fortellingsgrammatikken i elevtekstene? Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse med vekt på kombinasjonen av hermeneautiske - og fenomenologiske perspektiver. Hovedmetoden har vært tekstanalyse og jeg har analysert ti multimodale elevtekster i dybden. I tillegg har jeg også foretatt observasjoner og intervjuer for å få en forståelse av elevenes egen opplevelse av skriveprosessen. Med utgangspunkt i teori om multimodalitet og multimodal analyse har jeg analysert seks fortellinger som var skrevet for hånd, og fire fortellinger som var skrevet på datamaskin i office-programmet OneNote. Alle tekstene består av modalitetene skrift og tegning/bilde. Elevene fikk i oppgave å skrive en fortelling hvor de både skulle skrive og tegne/bruke bilder. Jeg hadde selv utformet oppgaveteksten hvor begynnelsen var gitt, og så skulle elevene fortsette, og utvikle handlingsforløpet gjennom skrift og tegning. I analysene har jeg lagt vekt på å vurdere om elevene har fått til å skrive fortellinger hvor innholdet innfrir kravene om en fortellingsgrammatikk, og jeg har sett på hvordan skrift- og bildemodalitet skaper mening gjennom multimodalt samspill. 4 Master IKT i læring ved HSH 2012 © Christin Jørgensen For å analysere samspillet har jeg lagt vekt på to hovedformer for multimodalt samspill: funksjonell spesialisering, som går ut på hvordan de ulike modalitetene spesialiserer seg for ulike formål, og multimodal kohesjon, som omhandler de ulike formene for sammenheng som oppstår. Jeg har sammenliknet tekster skrevet for hånd med tekster skrevet på datamaskin for å finne ut hva som er karakteristisk ved det multimodale samspillet i disse tekstene skrevet med ulikt verktøy. Jeg fant at hovedforskjellen ligger i bildemodaliteten, og at samspillet mellom skrift- og bildemodalitet er tydeligere i tekstene skrevet for hånd, da tegningene som modaliteter gjennomgående har et større meningsinnhold enn bildefigurene som er brukt i tekstene skrevet på datamaskin. Konklusjonen er at det multimodale samspillet i tekstene skrevet for hånd kan karakteriseres ved funksjonell spesialisering, da jeg i flest tilfeller fant at skriftmodaliteten formidler fortellingens helhetlige innhold og at tegningen som modalitet gjennom sin affordans visualiserer og tydeliggjør fortellingens handling. Disse tekstene oppleves også som mer koherente da kohesjonsmekanismene komposisjon og informasjonskopling er tydelige, og utdyper det totale meningsinnholdet - sammenliknet med tekstene skrevet på datamaskin som kan karakteriseres ved at de ikke har like tydelig koherens, da bildemodaliteten formidler en mindre del av fortellingens handling, og informasjonskoplingen utyper da bare deler av det totale meningsinnholdet.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectIKT
dc.titleSamspill i multimodale fortellinger: En kvalitativ studie av det multimodale samspillet i fortellinger skrevet av elever i 3.klasseno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel