Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 1-20 av 751
-
2.klassingar skriv Ein studie av staveferdigheiter til elevar på andre trinn som har hatt ulik progresjon i bokstavinnlæringa
(Master thesis, 2018)Føremålet med denne studien var å finne ut om ein kan seie noko om korleis ulik progresjon i bokstavinnlæringa verkar inn på elevane sine skriveferdigheiter. Det som har vore mest vanleg i den norske skulen er å gjennomgå ... -
22. Juli-undervisning og forebyggelse mot ekstremisme og radikalisering i skolen
(Master thesis, 2023)Forebyggelse av radikalisering og ekstremisme i skolen har blitt mer fremtredende i senere tid. Dette er et nytt fenomen i skolen hendelser som 9/11 og 22. juli. Masteroppgaven vil forsøke å undersøke hvordan 22. ... -
ADHD i ein baseskule - ein casestudie
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og føremål: Denne masteroppgåva tek føre seg Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) i baseskule. Studien er motivert av manglande evaluering og forsking på brukarperspektivet i baseskular med opne og ... -
ADHD-elever i Montessoripedagogisk kontekst
(Master thesis, 2023)Tema for denne kvalitative studien er å finne inkluderende tilretteleggingsmetoder av elever med ADHD i en Montessoriskolekontekst. Datainnsamlingen omfatter et semistrukturert fokusgruppeintervju med et strategisk utvalg ... -
Afasi og meistring
(Master thesis, 2009) -
Agentar i eige liv: Minoritetsspråklege gutar på veg mot læreplass
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgåva er minoritetsspråklege gutar sin veg fram til læreplass. Oppgåva handlar om ei undergruppe av desse, nemleg minoritetsspråklege mannlege flyktningar med kort butid i Noreg. Statistikkane viser ... -
Aksjonsforskning om samarbeid i sanntids digitale grupperom
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven omhandler aksjonsforskning med hensikt til å øke elevers samarbeid i sanntids digitale grupperom. Lærerne og jeg hadde erfart at elevene var lite aktive i interaksjon med hverandre og ønsket var å øke ... -
Aksjonslæringsprosjekt i barnehage: Fra utside til innside fokus med følelsesfokusert samspill
(Master thesis, 2021)Problemstilling: Ønske med dette forskningsprosjektet er å bidra med kunnskap om følelsesfokusert samspill i barnehagefeltet, der personalets viktige rolle blir synliggjort. Når et barnehagepersonale blir styrket gjennom ... -
An Investigation into 10th Grade EFL Textbook Tasks and to What Extent They Promote Critical and Meaningful Learning
(Master thesis, 2019)This thesis presents an analysis of three English as a Foreign Language (EFL) 10th grade textbooks and to what extent their tasks related to sustainable development promote critical and meaningful learning. The study has ... -
An investigation of critical thinking and media influence among Norwegian EFL learners: Media representations of class.
(Master thesis, 2019)This thesis is an exploration of practices, perceptions and media influence in one group-specific case. Adolescents’ involvement in digital technology and media is widely discussed today. One of the aims of this study is ... -
Analysis of EFL textbooks for lower secondary school: How effectively do new EFL textbooks in lower secondary schools facilitate intercultural competence and accommodate LK20 guidelines about intercultural competence?
(Master thesis, 2021)This Master’s thesis in Education is written in the field of English didactics and presents an analysis of how effectively Norwegian 8th grade English as a foreign language (EFL) textbooks facilitate the development of ... -
Andrespråkselevar og norsk morfologi – ein korpusbasert studie
(Master thesis, 2019)Føremålet med denne studien har vore å finne ut korleis andrespråkselevar meistrar bøyingskategoriane i dei tre største ordklassane i norsk. Som følgje av aukande innvandring til Noreg, vert det stadig fleire elevar i ... -
Anvendelsen av Noomer i matematikkundervisningen av tallmengder
(Master thesis, 2017-05-15)DragonBox Numbers har som mål å bedre tallforståelse til barn, i alderen 4-8. år, gjennom å spille et digitalt spill. Appen er basert på figurer som kalles Noomer. Utvikleren av DragonBox har et prøveprosjekt i en kommune ... -
Argumentasjon i regnefortellinger : En analyse av 3. klassingers argumentasjon når de arbeider med regnefortellinger
(Master thesis, 2019)I kjerneelemtene for den nye læreplanen, Læreplan for Kunnskapsløftet 2020, som kommer neste høst viser føringer på at argumentasjon blir en større del av matematikkundervisningen. Innholdet i læreplanen for matematikkfaget ... -
Argumentasjon og regnefortellinger - En analyse av elevers argumentasjon i og om deres egne regnefortellinger
(Master thesis, 2019)I dette prosjektet har jeg deltatt i forskningsgruppen LATACME, i underprosjektet Produksjon av regnefortellinger for å fremme matematisk forståelse. Forskningsgruppen undersøker argumentasjon i regnefortellinger. Mitt ... -
Argumentasjon og tallforståelse
(Master thesis, 2019)I denne studien har hensikten vært å søke innsikt i samspillet mellom argumentasjon og tallforståelse. For å søke innsikt er det foretatt en kvalitativ studie hvor fire elever fra 3.klasse har deltatt. Elevene har arbeidet ... -
Article use in the writing of young Norwegian EFL learners: a corpus-based study
(Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan unge norske elever bruker artikler (a, an, the, zero article) i engelsk skriftlig. Oppgaven er en korpus-basert studie som bruker korpuset Corpus of Young Learner ... -
«At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving
(Master thesis, 2020)Momenter av samisk kultur er lovfestet i norsk skole, likevel antyder forskere at samiske momenterer marginalisert i læreplanverk. Studier peker på at implementering av urfolksaktiviteter kroppsøvingsfaget kan gi positive ... -
Atferd som utfordrer skolehverdagen: En fenomenologisk og utforskende studie av begrepet utfordrende atferd
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven utforsker subjektive forståelser av utfordrende atferd som begrep og fenomen gjennom den overordnede problemstillingen «Hvordan forstår lærere som jobber i grunnskolen og lærerstudenter på 5. året utfordrende ...