Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på emneord "matematikk"
Viser treff 1-11 av 11
-
Elevar si oppleving av matematikk i overgangen frå ungdomsskule til vidaregåande skule
(Master thesis, 2020)Denne studien undersøker korleis elevar opplever overgangen frå ungdomsskule til vidaregåande skule i matematikk. Det er fokus på å finne ut kva som skjer med elevane si forventning om meistring, korleis dei opplever lærar ... -
Eleven først, så studenten
(HSF Notat, Book, 2006)Målet med prosjektet er å skapa auka kompetanse og forståing mellom ulike partar i praksissituasjonar i grunnskulen. Den didaktiske hovudideen var at høgskulelærarar i norsk og matematikk sjølve arbeidde direkte mot elevar ... -
En kvalitativ undersøkelse om nivådeling, og sterke elevers motivasjon til matematikkfaget : “Poenget i skolen er ikke å danne en elitegruppe; det er snakk om å gi alle en utfordring!” av
(Bachelor thesis, 2015)Denne oppgaven er skrevet med bakgrunn i en kvalitativ undersøkelse av temaet nivådeling. Oppgaven retter fokuset mot hvordan vi skal ta vare på de sterke elevene i skolen, ettersom det er en oppfatning at disse elevene ... -
Er Multi Smart Øving effektivt? – En sammenlignende studie av et adaptivt læringssystem og tradisjonell undervisning
(Master thesis, 2019)Denne studien undersøker effekten av et digitalt læremiddel i matematikk, sammenlignet med tradisjonell undervisning. Deltagerne var sjetteklassinger, fordelt på åtte klasser på tre ulike skoler (N=176). Intervensjon ble ... -
Føring av matematikkoppgåver Korleis fører fire lærarar eit sett med utvalde oppgåver, og kvifor gjer dei det akkurat slik?
(Bachelor thesis, 2014)Det er mange faktorar og moment som er viktige for å sikre ei god matematikkopplæring. Moment som t.d. relasjon mellom lærar og elev, auke motivasjon for faget og læraren sin klasseleiing som viktige for å lukkast når ein ... -
Konkreter og begreper i matematikk: en casestudie om en lærers bruk av konkreter i fjerdeklasse
(Master thesis, 2017-05-15)Konkreter er fysiske, virtuelle og visuelle hjelpemidler som blir brukt i skolen i matematikkundervisningen for å gjøre matematikken tydeligere for elevene. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan disse ... -
Læreres tilpasning av virtuell undervisning
(Master thesis, 2016-09-15)Målet med dette studiet har vært å belyse hvordan lærerne i «Den virtuelle Matematikkskolen» sitt undervisningstilbud for elever med høy måloppnåelse i faget matematikk, tilpasser undervisningen sin i et virtuelt klasserom. ... -
Lærerveiledning – En lærers nøkkelverktøy?
(Master thesis, 2017-05-15)Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hva som kjennetegner lærerveiledninger i matematikk i andreklasse. Med denne oppgaven vil jeg øke interessen for læreboken, spesielt delen som er kalt lærerveiledninger. Dette ... -
Læringspartnermetodens påvirkning på elevenes motivasjon og utvikling av deres ferdigheter til å vurdere seg selv på ungdomsskolen
(Master thesis, 2017)Tittel: Læringspartnermetodens påvirkning på elevenes motivasjon og utvikling av deres ferdigheter til å vurdere seg selv i matematikk på ungdomsskolen. Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) vektlegger at elever skal ... -
Potensiell læringseffekt av eit digitalt, adaptivt læringssystem: Multi Smart Øving
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Det finnast etter kvart store mengder digital læringsteknologi innretta mot matematikk på ulike ferdigheitsnivå, både på den norske og den internasjonale marknaden. For faglærarar og læremiddelansvarlege i norske ...