Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på emneord "IKT"
Viser treff 1-20 av 116
-
Bruk av datahjelpemidler for elever med dysleksi : Spørreundersøkelse av foresatte til barn med dysleksi om bruk av kompensatoriske datahjelpemidler.
(Master thesis, 2012-07-02)Elever med dysleksi har god nytte av digitale : Spørreundersøkelse av foresatte til barn med dysleksi om bruk av kompensatoriske datahjelpemidler. hjelpemidler som kan kompensere for svake lese-‐ og ... -
Bruk av dataspill i samfunnsfag
(Master thesis, 2015-10-13)Formålet med oppgaven er å finne ut hvordan elever og lærere reflekterer over bruk av spillbasert læring i samfunnsfag, og hvilke roller læreren innehar i spillsituasjoner. Studien er gjennomført i en 7. klasse på en skole ... -
Bruk av digitale tankekart i historiefaget: En hjelp til faglig forståelse?
(Master thesis, 2011-06-23)Bakgrunnen for denne oppgaven har vært å se om jeg kan finne en god måte å bruke IKT på i historiefaget. Ved innføringen av LK06 har begreps- og metodesiden blitt mer fremtredende. Faget har tradisjonelt sett handlet om ... -
Bruk av grafiske organisatorar i læringsarbeid
(Master thesis, 2005)Innan feltet IKT og læring finst det mykje å forska på. Gjennom deltaking i PLUTO-prosjektet ved Høgskulen Stord/Haugesund (HSH), der pedagogisk og teknologisk omstilling var nokre av måla har forfattaren gjort seg opp ein ... -
Bruk av Lego Mindstorms i natur- og miljøfag på 9. trinn
(Master thesis, 2006)Sammendrag I 2003 ble det i gjennomsnitt brukt 63 000 kroner per elevplass i grunnskolen (Statistisk sentralbyrå 2004), noe som plasserer det norske forbruket per elev i verdenstoppen. På tross av dette ser en at elevene ... -
Bruk av multimodale tekster i Den norske kirkes konfirmantundervisning
(Master thesis, 2008)Sjefsredaktør i avisen Vårt Land skriver på lederplass 16. august 2008 at trosopplæringsreformen Størst av alt er det tiltaket som Den norske kirke har mest grunn til å være stolt av de siste 10 årene. Det sier han på ... -
Bruk av sosiale medier til kunnskapsbygging
(Master thesis, 2015-06-29)The purpose of this master thesis is to examine how 10th grade students use social media in school related activities and in the act of building knowledge. Teachers may use these findings to exploit the students learning ... -
Cyber-bullying prevention in primary school: School leaders’ understanding of cyber-bullying prevention
(Master thesis, 2011-06-23)This master‟s thesis is about cyber-bullying prevention in primary school. My reason for choosing this issue was a desire to get a greater insight into cyber-bullying as a phenomenon. In addition, I found it interesting ... -
Dataspill som en del av undervisningen: Hvordan kan dataspill være med på å motivere elevene i undervisningen og kan dataspill være med på å øke læringsutbyttet
(Master thesis, 2014-07-08)Som lærer blir en stadig stilt overfor ny teknologi og nye krav til undervisningsmetoder. Da jeg skulle skrive denne avhandlingen om bruk av dataspill i skolen, ble læring og motivasjon to viktige begrep jeg ville se nærmere ... -
Det digitale broderi: mellom håndabeid og høgteknologi
(Master thesis, 2009)Det digitale broderi er ei oppgåve om prosessen i eit maskinlaga broderi. Oppgåva har hatt som mål å sjå på det håndlaga broderiet og det maskinlaga broderiet. Ikkje for å gjera ei samanlikning, men for å sjå kva det ... -
Digital 3D-modellering inn i håndverksfag : En undersøkelse av 16-åringers håndtering av avansert digitalt ingeniørverktøy
(Master thesis, 2007)Kunnskapsløftet (L06), which was implemented the autumn 2006, set forth target levels related to digital tools. There are great challenges related to implementing ICT in everyday school, both in organization and in pedagogy. ... -
Digital biletskaping i kunst og handverksfaget: med vekt på sjangeren portrett og samansette digitale skapingsprosessar
(Master thesis, 2009)Digital biletskaping i kunst og handverksfaget er ei masteroppgåve skriven av Gro Kristin Opdal, i samband med studiet Master IKT i læring. Oppgåva tek utgangspunkt i Kunnskapsløftet sine målsetjingar om bruk av digitalt ... -
Digital historiefortelling på 5. og 7. trinn i grunnskolen
(Master thesis, 2011-12-14)Bakgrunnen for denne oppgaven har vært en kombinasjon av en endret lærerrolle og økende bruk av digitale media og verktøy i skolen. De digitale verktøyene har stadig blitt videre-utviklet og de har også blitt lettere ... -
Digital mobbing i ungdomsskulen: om mobbeoffer, medelev og lærar si oppleving av problemet
(Master thesis, 2009)Denne oppgåva har som mål å belysa mogelege forskjellar i korleis mobbeoffer, lærarar og medelevar opplever digital mobbing. Utgangspunktet for analysen er ei nettbasert spørjeundersøking blant elevar og lærarar i tre ... -
Digitale læremidler i design og håndverk – fagets mål i møte med ny teknologi: en studie av hvordan lærere og elever på videregående trinn 1 opplever bruken av et bloggverktøy som et bidrag til å nå de viktigste målsetningene i faget
(Master thesis, 2009)For å minske gapet mellom elevenes fritidsmessige teknologibruk og den teknologibruken som skjer på skolen, fremmes gjerne betydningen av at skolen nærmer seg og utnytter den digitale kompetansen unge utvikler på uformelle ... -
Digitale praksisfortellinger : multimodale uttrykksformers betydning for faglig kvalitet
(Master thesis, 2008)Innen yrkesutdanningen har historisk sett skolen hatt ansvaret for å formidle teori, mens arbeidsplassenes oppgave har vært å sosialisere elevene inn i profesjonskulturene. Forskning viser at elevene ikke opplever de ... -
Digitale verktøy i samspel på ulike læringsarenaer: Korleis fremja tilpassa opplæring?
(Master thesis, 2012-12-19)Føremålet med denne studien var å undersøkja korleis digitale verktøy kunne fremja tilpassa opplæring på ulike læringsarenaer. Problemstillinga var formulert slik: Korleis kan ein lærar fremja tilpassa opplæring med hjelp ... -
Digitale verktøy og musikkundervisning på barne og ungdomstrinnet: En studie av endringer i etablert undervisningspraksis
(Master thesis, 2012-07-03)Digitale verktøy har vært i bruk i skoleverket i mange år nå. Digitale ferdigheter er sågar framholdt som en av de grunnleggende ferdighetene i opplæringen. Jeg ønsket i denne forbindelse å se om bruk av digitale verktøy ... -
Digitale verktøy som mediator under muntlige presentasjoner på engelsk: En kvalitativ studie av utvikling av performative og muntlige ferdigheter
(Master thesis, 2012-12-19)Access to digital technologies changes how presentations are practiced in English as a second language, including oral exams. Consequently, the research in the present thesis addresses the following topic: "Digital ... -
Digitalt handverk : kva kan digitale verktøy tilby av moglegheiter i arbeid med bruksform i leire?
(Master thesis, 2009)Bakgrunnen for denne undersøkinga er innføringa av digitale hjelpemiddel i kunst og handverksfaget. For at teknologien ikkje skal bli teken i bruk berre for teknologien si skuld, ynskjer eg å synleggjere kva digital ...