Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 2193
-
Innovativ bruk av IKT i norsk skole : forventninger om innovativ bruk av IKT
(Master thesis, 2005)The Norwegian Government’s massive focus on ICT within schools has changed the lectures, the pupils, the teachers and the learning environment over the later years. School buildings have been modernized with wireless ... -
Pedagogiske løysingar i nytt skulebygg : Luster ungdomsskule
(HSF Notat, Book, 2005)Luster kommune starta i 2003 opp eit pedagogisk utviklingsprosjekt i samband med bygging av ny ungdomsskule i Gaupne. Målet med prosjektet var å utvikle optimale arbeidsformer for elevar og tilsette i den nye bygningen ... -
Gjest i virkeligheten : sju dagers "punktpraksis" i 4. skoleåret 2004-2005
(HSF Notat, Book, 2005)Notatet er en oppsummering av erfaringer der en av de tilsatte ved høgskolen sporadisk hospiterte i praksisfeltet i en klasse på småskolesteget gjennom skoleåret 2004-2005. Målet var å knytte teori- og praksisfelt bedre ... -
Taus kunnskap i virtuelle rom : Mediert praksis i lærarutdanninga
(Master thesis, 2005)Abstract: Human expression is an important cue for our daily communication and naturally it is also important for remote communications. This research project is focused on computer mediated communication. Of ... -
Ein lærer av den skulen ein går i : om progresjon i praksis og øvingslærar si rolle
(HSF Notat, Book, 2005)Dette notatet er utarbeidd for å presisere kva allmennlærarutdanninga oppfattar at ligg til øvingslærar sitt ansvarsområde. Dette vil vi at skal vere ei hjelp både for nye og erfarne øvingslærarar. Alle har krav på å få ... -
Tekstutvikling på begynnerstadiet : en studie innen tekstskapingsprosessen der datamaskin inngår som arbeidsredskap
(Master thesis, 2005)Mastergradavhandlingens tittel er "Tekstutvikling på begynnerstadiet - en studie innen tekstskapingsprosessen der datamaskin inngår som arbeidsredskap". Jeg har samlet data gjennom bokstavtester, skrivetester og intervju ... -
Musikkskaping med PC : menneske og teknologi i partnarskap - kven skaper kva?
(Master thesis, 2005) -
Sofie-samtale : samtala som pedagogisk verkty i barnehagen
(HSF Notat, Book, 2005) -
PPUDeltid - også for studentar med lese- og skrivevanskar?
(HSF Notat, Book, 2006)Tilrettelegging for studentar med lese- og skrivevanskar i høgre utdanning er utgangspunktet for eit utviklingsarbeid på Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Vi har arbeidd med tiltak som ... -
Eleven først, så studenten
(HSF Notat, Book, 2006)Målet med prosjektet er å skapa auka kompetanse og forståing mellom ulike partar i praksissituasjonar i grunnskulen. Den didaktiske hovudideen var at høgskulelærarar i norsk og matematikk sjølve arbeidde direkte mot elevar ... -
Teenagers and computer games
(Master thesis, 2006)Innledning Temaet for denne masteroppgaven er tenåringer og dataspill. Jeg har fokusert på å portrettere superbrukeren av dataspill og undersøke hvilke mulige innvirkninger dataspill har på tenåringer og tenåringskulturen. ... -
Bruk av Lego Mindstorms i natur- og miljøfag på 9. trinn
(Master thesis, 2006)Sammendrag I 2003 ble det i gjennomsnitt brukt 63 000 kroner per elevplass i grunnskolen (Statistisk sentralbyrå 2004), noe som plasserer det norske forbruket per elev i verdenstoppen. På tross av dette ser en at elevene ... -
For oss var det heilt naturleg : ein kvalitativ studie av normalelevar i ein inkluderande klasse
(Master thesis, 2006) -
Mapper og kvalitet : mappevurdering i lys av reliabilitet og validitet
(Master thesis, 2006)Sammendrag Prosjektets overordnede mål har vært å belyse mappekvalitet. Masteroppgaven retter spesielt søkelys mot mappekvalitet knyttet til bruk av formativ vurdering og kriterier. Forskningsmessig har hensikten vært ... -
Jeg velger å være positiv! : en undersøkelse om opplevelsen i en pålagt innovasjon
(Master thesis, 2006) -
Lærere i møte med elever med psykiske lidelser : ”det er ikke egentlig dette vi kan”
(Master thesis, 2006) -
IKT og en døgnåpen skole
(Master thesis, 2006)Avhandlingens overordnede mål har vært å undersøke hvordan skole- hjem samarbeidet ved bruk av IKT tolkes og opprettholdes i praksis. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2006 der det ble tatt utgangspunkt i 4 ulike klasser, ...