Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHalleraker, Gisle
dc.date.accessioned2013-08-30T09:18:32Z
dc.date.available2013-08-30T09:18:32Z
dc.date.issued2013-08-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152209
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg tatt for meg elevers likningsforståelse og om de har problemer når det gjelder overgangen mellom konkret og abstrakt likningsløsing. Dette er for at jeg i min fremtid som lærer vil være best mulig rystet til å hjelpe elevene mine med forståelse innen dette temaet. Mye av fokuset i denne oppgaven har derfor vert på hva det er som gjør at elever er i stand til å løse og forstå likninger, samt ulike faktorer som er viktige å ha med seg når en skal planlegge undervisning. Gjennom de ulike kvalitative og kvantitative metodene jeg har brukt i datainnsamlingen min, har jeg kommet frem til både statistiske og kvalitative data. Dette datamaterialet er så blitt drøftet i lys av teori og litteratur basert på blant annet PISA 2006, Richard R. Skemp, Stieg Mellin-Olsen, Antje Meier og Jerome S. Bruner. Dette er teori som tar opp blant annet matematisk forståelse, forutsetninger for likningsløsing og ulike teorier bak læreverk innen matematikk. Ved å se nærmere på de ulike resultatene fra undersøkelsene finner vi gjennom drøftingen at elevene som var respondenter på undersøkelsene, som oftest har en instrumentell forståelse av likninger. En spørreundersøkelse gjennomført av blant annet læreren til disse elevene forsterker dette inntrykket. Elevene gjør det bra på enkle likningssett av første grad, men får problemer når de møter oppgaver hvor likningene inneholder for eksempel brøker. Å gjøre problemløsingsoppgaver om til likninger er også noe lærerne presiserer som spesielt vanskelig for elevene. Ser vi på PISA testen fra 2006 viser denne tydelig at norske grunnskoleelever er svake når det kommer til matematikk. Spesielt på området som dekker grunnleggende regneferdigheter skårer norske elever svakest av alle de nordiske landene. Dette kan være en av grunnene til at elevene i mine undersøkelser har problemer med å forstå abstrakte likningssett.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.titleAlgebra: Elevers forståelse av likningerno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel