Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEvensen, Rachel
dc.date.accessioned2013-04-04T11:40:03Z
dc.date.available2013-04-04T11:40:03Z
dc.date.issued2013-04-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152167
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan man undervise unge sangere i soul? Temaet for oppgaven er soul for unge sangere. Jeg har undersøkt om unge sangere blir undervist i soul, samt hva lærerens metode og didaktiske framgangsmåte er i undervisningen. Soul er blitt populærmusikk i dag, og min erfaring er at mange unge er interessert i å lære dette. Samtidig opplever jeg at mange av de som underviser i sang ved de ulike institusjonene har en annen skolering, et annet teknisk utgangspunkt enn det denne sjangeren krever. Jeg har sett nærmere på hvordan ulike sanglærere opplever undervisning innenfor soul, samt lærerens syn på bruk av denne sjangeren i vokalundervisningen. Jeg ønsker altså å svare på hvordan undervisning av soul blir praktisert, og jeg ønsker å presentere metoder for å lære soul. I intervjuet med de ulike informantene er det en del fellestrekk som går igjen. De er alle opptatt av soul som en sjanger som supplerer god vokalundervisning fordi det tilbyr nye vokaltekniske utfordringer, nye aspekt ved arbeid med tekst og formidling, og lek med melodi og rytme og gehør gjennom improvisasjon og imitasjon. Samtidig ser alle utfordringer med å bruke soul i undervisningen. De spesielle tekniske kravene som stilles til soulsjangeren kan være utfordrende for en ung stemme. Dessuten kan et for stort fokus på teknikk resultere i at en glemmer meningsinnholdet og det følelsesmessige aspektet, som er så sentralt i denne sjangeren. Gjennom kvalitative forskningsintervju og observasjoner av sangtimer har jeg funnet ut at soul kan tilrettelegges gjennom gradvis innlæring, og gjerne ved å ta utgangspunkt i de naturlige funksjonene stemmen kan gjøre. Improvisasjon, lytting og imitasjon er sentrale metoder for å utvikle seg innenfor soul. I tillegg er det viktig å ta utgangspunkt i hvor eleven er teknisk, hans eller hennes ønsker og forutsetninger, slik at de unge sangerne kan identifisere seg med musikken og føle seg trygge på sin egen tekniske mestring, og det å uttrykke egne følelser gjennom sang.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectMusikkno_NO
dc.titleAin’t no mountain high enough! : Soul for unge sangereno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel