Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 1-20 av 1421
-
2.klassingar skriv Ein studie av staveferdigheiter til elevar på andre trinn som har hatt ulik progresjon i bokstavinnlæringa
(Master thesis, 2018)Føremålet med denne studien var å finne ut om ein kan seie noko om korleis ulik progresjon i bokstavinnlæringa verkar inn på elevane sine skriveferdigheiter. Det som har vore mest vanleg i den norske skulen er å gjennomgå ... -
22. Juli-undervisning og forebyggelse mot ekstremisme og radikalisering i skolen
(Master thesis, 2023)Forebyggelse av radikalisering og ekstremisme i skolen har blitt mer fremtredende i senere tid. Dette er et nytt fenomen i skolen hendelser som 9/11 og 22. juli. Masteroppgaven vil forsøke å undersøke hvordan 22. ... -
3rd graders’ experience of Life Skills in primary school
(Master thesis, 2021)The following master thesis will explore Norwegian 3rd graders’ experience of Life Skills in primary school. Not much is currently known about pupils’ experience of this, and the study, therefore, takes on a qualitative ... -
Adapted education for gifted students: a qualitative study of teachers’ experiences, opinions and perceptions
(Master thesis, 2022)This research project explores English teachers from 5th to 10th grade’s experiences with and approaches to adapted education for the group gifted students. The research questions were: 1. Do teachers adapt their education ... -
Adapted Teaching for Pupils with a Native or Native-like Proficiency in English: A qualitative study of pupil and teacher perceptions and reflections in the Norwegian EFL classroom
(Master thesis, 2020)Tilpasset opplæring er et viktig prinsipp i den norske skolen, som er forankret i både den nåværende (LK06) og den kommende læreplanen (fagfornyelsen), samt i opplæringsloven. I norske klasserom finnes det mange elever med ... -
ADHD i ein baseskule - ein casestudie
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og føremål: Denne masteroppgåva tek føre seg Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) i baseskule. Studien er motivert av manglande evaluering og forsking på brukarperspektivet i baseskular med opne og ... -
ADHD-elever i Montessoripedagogisk kontekst
(Master thesis, 2023)Tema for denne kvalitative studien er å finne inkluderende tilretteleggingsmetoder av elever med ADHD i en Montessoriskolekontekst. Datainnsamlingen omfatter et semistrukturert fokusgruppeintervju med et strategisk utvalg ... -
Afasi og meistring
(Master thesis, 2009) -
Agentar i eige liv: Minoritetsspråklege gutar på veg mot læreplass
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgåva er minoritetsspråklege gutar sin veg fram til læreplass. Oppgåva handlar om ei undergruppe av desse, nemleg minoritetsspråklege mannlege flyktningar med kort butid i Noreg. Statistikkane viser ... -
Akselerometermålt sedat tid og kardiovaskulær risiko hos voksne i Sogn og Fjordane
(Master thesis, 2014)Innledning: To tredjedeler av alle dødsfall i verden skjer på grunn av ikke-smittsomme sykdommer, med hjerte og karsykdom (HKS) som den ledende dødsårsaken. Fysisk inaktivitet er en kjent risikofaktor for ikke-smittsomme ... -
Aksjonsforskning om samarbeid i sanntids digitale grupperom
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven omhandler aksjonsforskning med hensikt til å øke elevers samarbeid i sanntids digitale grupperom. Lærerne og jeg hadde erfart at elevene var lite aktive i interaksjon med hverandre og ønsket var å øke ... -
Aksjonslæringsprosjekt i barnehage: Fra utside til innside fokus med følelsesfokusert samspill
(Master thesis, 2021)Problemstilling: Ønske med dette forskningsprosjektet er å bidra med kunnskap om følelsesfokusert samspill i barnehagefeltet, der personalets viktige rolle blir synliggjort. Når et barnehagepersonale blir styrket gjennom ... -
Aktiv på dagtid – et folkehelsetilbud
(Master thesis, 2007)Mennesker som står helt eller delvis utenfor arbeidslivet møter store helsemessige utfordringer. Det finnes god dokumentasjon på at fysisk aktivitet har positiv innvirkning på helse. Myndighetene har rettet fokuset mot ... -
Aktivitetstilbud for utviklingshemmede : erfaringer ved tilrettelegging og utbytte ved gjennomføring
(Master thesis, 2014)Masteroppgaven «Aktivitetstilbud for utviklingshemmede: Erfaringer ved tilrettelegging og utbytte ved gjennomføring», bygger på undersøkelser gjort på nøkkelpersoners erfaringer om tilrettelegging av aktivitetstilbud for ... -
Algebraisk tenking og språk: Språket si rolle i utviklinga av elevar si evne til generalisering: Ein kvalitativ studie av elevar på sjette og sjuande trinn
(Master thesis, 2023)Språklege ferdigheiter er i dagens læreplan sett på som ein viktig del av alle fag, og forsking syner at språklege ferdigheiter påverkar elevar si matematiske forståing. I denne masteroppgåva har formålet vore å auke ... -
Algoritmisk tenkning i matematikkopplæringen
(Master thesis, 2021)Denne studien er et forskningsbasert arbeid som er gjennomført med utgangspunkt i matematikkdidaktikk. Masteroppgaven er del av LATACME-prosjektet som er tilknyttet Høgskulen på Vestlandet, og har et overordnet tema om ... -
Alice’s Creation of the Carnival: A Carnivalesque Reading of Three Parodic Poems in Alice’s Adventures in Wonderland
(Master thesis, 2018)This thesis explores how the three poems “How Doth the Little Crocodile”, “’Tis the Voice of the Lobster” and “You Are Old, Father William”, which are part of the novel Alice’s Adventures in Wonderland, can be read through ... -
«Alle setting, alle koder, alle rom»: En studie av kulturell hybriditet i Karpes «Kunsten å være inder» og «Iboprofen»
(Master thesis, 2022)Den norske rapgruppa Karpe er en duo bestående av Chirag Rashmikant Patel og Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid som siden gjennombruddet med EP-en Glasskår i 2004, har satt sitt preg på norsk musikk. Fra tidlig 2000-tallet ... -
«Alt er vanskelig med vurdering i kroppsøvingsfaget» En kvalitativ studie om et utvalg kroppsøvingslæreres refleksjoner rundt Kunnskapsløftet 2020 og vurdering for læring i kroppsøvingsfaget «
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Vurdering for læring ansees som en av de mest lovende områdene innenfor moderne utdanningsforskning. Forskning viser at formative vurderingsformer kan være med å minske gapet mellom nåsituasjonen og ønsket ... -
An Investigation into 10th Grade EFL Textbook Tasks and to What Extent They Promote Critical and Meaningful Learning
(Master thesis, 2019)This thesis presents an analysis of three English as a Foreign Language (EFL) 10th grade textbooks and to what extent their tasks related to sustainable development promote critical and meaningful learning. The study has ...