Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på dokumenttype "Doctoral thesis"
Viser treff 1-20 av 32
-
An Action Research Approach to Initial Teacher Education in Norway
(Doctoral thesis, 2007-02)This study is an Action Research approach to Initial Teacher Education (ITE) in Norway. Starting from the most important question for me as a teacher educator in Religious Education (RE), namely, ‘How can I improve my ... -
Antirasisme etter Auschwitz: Didaktiske refleksjoner om Holocaust som antirasistisk verktøy i den norske skolen
(Doctoral thesis, 2022)Siden årtusenskiftet har historien om Holocaust vært en sentral del av norske skolemyndigheters beskrivelse av arbeidet mot rasisme. Denne sammenkoblingen har konkret betydd at undervisning om Holocaust er løftet frem fra ... -
Barnelitterære landskapskonstruksjoner. Økokritiske lesninger av tre danningsfortellinger.
(Doctoral thesis, 2022)I denne avhandlingen undersøker jeg fremstillinger av natur og barndom i et utvalg norske barnebøker. Utvalget består av Stian Holes bildeboktrilogi om Garmann (2006; 2008; 2010), den illustrerte barneromanen Tonje Glimmerdal ... -
Cardiorespiratory fitness and cardiovascular disease risk factors in children: effects of a two-year school-based daily physical activityintervention: The Sogndal school-intervention study
(Doctoral thesis, 2010)Cardiovascular disease (CVD) is the leading cause of death in the Western world. Several studies have shown that the pathological processes of atherosclerosis begin in childhood and progress throughout life. Consequently, ... -
Compositional process as discourse and interaction : a study of small group music composition processes in a school context
(Doctoral thesis, 2007)“Compositional Process as Discourse and Interaction” is a study on compositional processes of pupils working in small groups in a public school music context. The study describes and discusses the main elements ... -
Critical mathematics education and climate change A teaching and research partnership in lower-secondary school
(Doctoral thesis, 2021)This study took place at Western Norway University of Applied Sciences. The research question is: How can teachers facilitate students’ critical mathematical competencies in a climate change context? To enable students to ... -
Evaluating the implementation of the Norwegian guidelines for healthy school meals. A case study involving three secondary schools.
(Doctoral thesis, 2010-06-30)Introduction Healthy eating is an important factor in children’s health and academic performance. Children and adolescents eat at least one daily meal at school and school meals represent a considerable part of their overall ... -
Exploring intergenerational engagements and programmes in the field of early childhood education and care
(Doctoral thesis, 2023)Intergenerational interactions between young children and older adults are an important arena for learning, development, and cultural formation. Furthermore, intergenerational interactions encompass different settings, ... -
Funding classical music: A comparison of Norwegian public policy and practitioner perspectives
(Doctoral thesis, 2020)This thesis examines ways in which public funding of the classical music sector is legitimised by the Norwegian public sector and by classical music practitioners working in Norway. The thesis examines public policy documents ... -
Historier ungdom lever: en studie av hvordan ungdommer bruker historie for å gjøre livet meningsfullt
(Doctoral thesis, 2006-05-25) -
Inclusive socio-musical spaces: An ethnographic case study of newly arrived migrant children’s musical engagement in a Norwegian primary school
(Doctoral thesis, 2023)This study explores the role of musical engagement in helping create an inclusive school environment for newly arrived migrant children in primary schools. The aim of the thesis is to contribute to existing knowledge on ... -
Kollegarettleiing og endring av den kollektive kunnskapen i barnehagen
(Doctoral thesis, 2022)Formålet med avhandlinga «Kollegarettleiing og endring av den kollektive kunnskapen i barnehagen» er å utvikle djupare forståing om systematisk kollegarettleiing i gruppe som profesjonsutviklande læringsaktivitet i barnehagen, ... -
Konstruksjoner av norskhet og vestlighet i samfunnsfaget i ungdomsskolen: En postkolonial studie av muligheter for identifikasjon i samfunnsfagundervisning
(Doctoral thesis, 2022)I denne studien utforsker jeg konstruksjoner av norskhet og vestlighet i samfunnsfaget i ungdomsskolen. Med utgangspunkt i postkolonial teori setter studien søkelys på hvordan analyser av kolonial diskurs utfordrer ... -
Kva talar for ein likeverdig representasjon av praktiske og teoretiske kunnskapar i obligatorisk skulepensum? Kunnskapsteoretiske, danningsfilosofiske og utdanningssosiologiske argument.
(Doctoral thesis, 2020)Sjølv om overgangen frå bondesamfunn, via industrisamfunn til informasjons- og servicesamfunn har ført til ein stadig reduksjon av den uformelle, praktiske kunnskapsformidlinga, er det i obligatorisk skule framleis mest ... -
Lærarars talespråklege praksisar i møte med andrespråkselevar. Ein studie av variasjon og refleksjon
(Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlinga er ein kvalitativ studie av lærarars talespråklege praksisar i andrespråksundervisning. Avhandlinga søkjer å forstå og få innsikt i dei språklege praksisane lærarar nyttar i møte med elevar som har norsk ... -
Læreres oppfattelse og operasjonalisering av tegning i kunst og håndverk i ungdomsskolen
(Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlingen har gjennom tre delstudier undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen oppfatter tegning i faget kunst og håndverk og hvordan de operasjonaliserer tegning i sine didaktiske praksiser under Læreplanverket ... -
Mat- og helselærernes didaktiske praksiser. En casestudie på tre barneskoler
(Doctoral thesis, 2022)Denne avhandlingen tar for seg mat- og helselærernes ulike praksiser i opplæringen i mat- og helsefaget og i gjennomføringen av elevenes skolemåltid på barnetrinnet. Både skolefaget mat og helse og skolemåltidet er viktige ... -
Matematisk innhold og matematiske metoder i lærebøker brukt på ungdomstrinnet i Norge : Gullgruve eller fallgruve for utvikling av matematisk kompetanse i problemløsning og algebra?
(Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2019)Formålet med avhandlingen er å undersøke hvordan lærebøker i matematikk behandler problemløsning og algebra, avgrenset til heuristiske tilnærmingsmåter og introduksjonen av algebra. Studien består av tre deler og fokuserer ... -
Med fokus på lærerutdanneres frihet - En diskursanalytisk studie om hvordan frihet framtrer i matematikklærerutdanneres utforming av faget matematikk for trinn 5-10 i kontekst av styringsdokumenter
(Doctoral thesis, 2021)I denne diskursanalytiske studien undersøker jeg framtredelse av frihet i lærerutdanneres utforming av faget matematikk i grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 i kontekst av utdanningspolitiske styringsdokumenter. ... -
Mellom nøytralitet og språksikring: Norsk offentleg språkpolitikk 1885–2005
(Doctoral thesis, 2014)Eli Bjørhusdal: Mellom nøytralitet og språksikring: Norsk offentleg språkpolitikk 1885– 2005, avhandling (ph.d.), Universitetet i Oslo 2014. Monografien Mellom nøytralitet og språksikring: norsk ...