Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på emneord "undervisning"
Viser treff 1-16 av 16
-
Den ansvarlege læraren
(Master thesis, 2017-05-15)Temaet i denne studien er testing i barneskulen. Problemstillinga er kva innverknad har det auka fokuset på resultat på læraren sitt arbeid i barneskulen? Studien er bygd opp gjennom intervju av lærarar. Her deler dei sine ... -
Elever med høyere læringspotensial – hvordan opplever de undervisningen i norsk skole?
(Master thesis, 2017-05-15)Studien omhandler elever med høyere læringspotensial, deres opplevelse av undervisningen og drøfting av bakgrunnen for deres opplevelser. Det benyttes i hovedsak norsk faglitteratur for å beholde henvisninger innenfor ... -
Er lærerne forberedt på fremtiden? Læreres holdninger og tanker om egne forutsetninger til å undervise i programmering
(Master thesis, 2023)I skoleåret 2020/2021 ble Kunnskapsløftet 2020 implementert i norske grunnskoler. Blant endringene i læreplanen ble programmering og algoritmisk tenking innført i matematikkfaget, noe som er nytt og ukjent for mange lærere. ... -
Hva legger erfarne lærere vekt på når de strukturerer undervisningen?
(Bachelor thesis, 2014)Med utgangspunkt i (Bendixen og Fischer 2013) sin teori om klassens tidslinje har jeg formulert følgende problemstilling.Hva legger erfarne lærere vekt på når de strukturerer undervisningen? Jeg vil belyse og utdype ... -
Hvorfor nedprioriteres friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget? : en kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres begrunnelser for nedprioritering av undervisning på hovedområdet Friluftsliv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2014)Formålet med denne studien er å få bedre kunnskap og forståelse for hvorfor friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget nedprioriteres ved studiespesialiserende linjer i videregående skoler. Gjennom kvalitative intervjuer ... -
Konkreter og begreper i matematikk: en casestudie om en lærers bruk av konkreter i fjerdeklasse
(Master thesis, 2017-05-15)Konkreter er fysiske, virtuelle og visuelle hjelpemidler som blir brukt i skolen i matematikkundervisningen for å gjøre matematikken tydeligere for elevene. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan disse ... -
Leiken sin betydning for læringsmiljøet i 1. klasse
(Master thesis, 2021)Tema og problemstilling: Tema for studien er læringsmiljø i 1. klasse med utgangspunkt i leiken sin betydning. Målet er å skape meir kunnskap om kva betydning leik har for trivsel, helse og læring som sentrale delar av ... -
Primærforebyggende alkoholundervisning i ungdomsskolen: Positive korttidseffekter
(Norsk Epidemiologi vol.6 1996 nr.1, Journal article, 1996) -
Profesjonsutdannere mellom krav og realitet
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Programmeringsverktøys undervisningsmateriell og dets applikasjon av algoritmisk tenkning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgavens hensikt er å undersøke kjennetegn i undervisningsmateriell tilhørende programmeringsverktøy som kan bli anvendt i skolen for å anvende algoritmisk tenkning. Jeg anser denne forskningen som vesentlig ... -
Reflekterende skriving som kroppslig erfaring. Erfaringer fra kommunikasjonsundervisning.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The aim of the study was to explore how third year social educator students reflect in writing on challenging practice-based experiences of communication, and how they experience the writing process. Based on selected and ... -
Situasjonsbestemt ledelse av friluftslivsundervisning -En casestudie
(Master thesis, 2016-05-18)Bakgrunnen for denne studien er den økende interessen for ledelse i skolen, samtidig som det er gjort lite forskning på friluftsliv i skolen. Disse to overordene temaene ligger som bakteppe når situasjonsbestemt ledelse ... -
Skolens kristendomsplaner til nytte for kirken
(HSF Notat, Book, 2008)Notatet er laget med tanke på å være stoff til hjelp for arbeidet med planer i trosopplæring i Den norske kirke. Det tar for seg skolens fem planer i kristendomskunnskap og KRL fra og med 1974 til og med 2005. Arbeidet tar ... -
Vi skal ikke på turdag, vi skal ha uteskole! En undersøkelse av hvordan lærere bruker uteskole i undervisning om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Gjennom opplæringsløpet vil elever møte ulike undervisningsmetoder og læringsarenaer. Denne oppgaven belyser bruk av uteskole som undervisningsmetode. Studiens mål er å få innblikk i læreres bruk av nærområdet som ressurs ... -
Views about knowledge acquisition for coaching practice
(Master thesis, 2016)Background: The constructivist epistemology highlights how optimal learning comes from active involvement with the society and the surroundings by gaining experience. To learn to coach can occur through an individual, ... -
Å lære å bli lærar : om læring og undervisning i fag, tema og ferdigheiter i ny lærarutdanning
(HSF-Rapport;6/2011, Research report, 2011)Lærarutdanningane er i støypeskeia. Frå hausten 2011 blir studentar tekne opp til Grunnskulelærarutdanning og ikkje til Allmennlærarutdanning. Denne rapporten dokumenterer korleis ein arbeider ved HiSF for å fylle ei ...