Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1747-1766 av 4095
-
Hvordan tilrettelegger to pedagogiske ledere for barns medvirkning i inneleken?
(Bachelor thesis, 2020) -
Hvordan tolkes og praktiseres idealene fra læreplanen i steinerskolen?
(Master thesis, 2022) -
Hvordan trener et lag i norsk toppfotball på struktur, spillestil og prinsipp?
(Master thesis, 2021)Hovedmålet med denne oppgaven er å få et innblikk i hvordan et lag i Norsk Toppfotball arbeider med struktur, spillestil og prinsipp i trening. Det har blitt brukt tre ulike former for kilder; dokument for lagets «Spillkonsept», ... -
Hvordan utvikle elevenes historiebevissthet? : Slektsgransking som didaktisk metode i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Historiebevissthet begrepsfester hvordan mennesket som sosialt vesen orienterer seg i tid og rom. Det dialektiske samspillet mellom fortid, nåtid og fremtid, gir mennesket et erfaringsrom og en forventningshorisont. ... -
Hvordan utvikle kompetente lesere på ungdomstrinnet?
(Bachelor thesis, 2013-08-30)Læreplanverket Kunnskapsløftet (LK06) har fem grunnleggende ferdigheter som er implementert i de kompetansemålene i de ulike fagene. Lesing er en av disse ferdighetene. Lesing er en sammensatt kompetanse og består av ulike ... -
Hvordan utvikle spillkompetanse ved bruk av videobaserte refleksjonsoppgaver?
(Master thesis, 2019)Sammendrag Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt som ble utført med tre spillere tilknyttet toppklubb på Vestlandet og kretslag gutter 14 år i fylket. Målet til studien har vært å undersøke hvordan videobaserte ... -
Hvordan utvikles profesjonspraksis i lærerutdanningsskoler?
(Master thesis, 2023)Temaer nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningen. Det er i studien etsærlig fokus på et likeverdigpartnerskap mellompartene: lærerutdanningsskolen og lærerutdanningsinstitusjonen. Formålet med studiener ... -
Hvordan vil gjennomføringen av en tur som Norge på langs oppleves for en person med MS? : en dybdeundersøkelse av et enkeltindivid sin opplevelse
(Bachelor thesis, 2015)Tema for oppgaven er fysisk aktivitet og friluftsliv for en person med diagnosen multippel sklerose (MS). Steinar Årset har MS, og i år (2015) gikk han Norge på langs for egen maskin, en tur på drøyt 2500 km og som varte ... -
«Hvordan vil relasjonsbyggende tiltak påvirke det psykososiale miljøet for elever på yrkesfag?» En kvantitativ intervensjonsstudie
(Master thesis, 2021)Relasjoner og relasjonsbygging i skolen får mer og mer fokus og det gjennomføres mange relasjonsbyggende tiltak i skolen, men spørsmålet er om tiltakene virker. Formålet med prosjektet mitt var å finne ut hvilken påvirkning ... -
Hvordan vurderer kroppsøvingslærere på ungdomskolen, og hvordan har innføringen av LK20 påvirket deres vurderingspraksis?
(Master thesis, 2023)Vurdering i kroppsøving har vært mye diskutert de siste årene, og det har vært et ønske hos mange å ta bort karakter i kroppsøving. For at kroppsøving skal være et læringsfag på lik linje med de andre fagene kan det ... -
Hvordan kan rektors blogg være en mediator for skoleutvikling?
(Master thesis, 2010)Bakgrunnen for denne oppgaven var den nye situasjonen med sosiale nettmedier og bruk av disse i skolen. Fokuset har vært på hvordan elever og lærere kan bruke disse i undervisningen, men siden ... -
«Hvorfor er det så vanskelig for deg å bare si hva du tenker?». En litterær analyse av Natt på Frognerbadet i lys av livsmestringsperspektivet.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan ungdommer kan erfare livsmestring ut fra et skjønnlitterært verk, nærmere bestemt Sverre Henmo sin ungdomsroman Natt på Frognerbadet. Boken handler om Simon som går sisteåret på en ... -
«Hvorfor i huleste måtte du bare dø?» En litterær analyse av tre barnebøkers fremstilling av døden. Komparative aspekter.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan døden som tematikk blir fremstilt i et utvalg moderne bildebøker for barn og unge. Død og sorg har vært underlagt det tabubelagte, men dette er ikke lenger tilfelle i norsk barne- ... -
Hvorfor kroppsøving? En fenomenografisk studie av kroppsøvingslæreres oppfattelser av hvorfor kroppsøving er et eget fag i skolen
(Master thesis, 2019)Formålet med studien er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere oppfatter hvorfor kroppsøving er et eget fag i skolen. Hva kroppsøvingsfaget skal inneholde og hvordan det legitimeres er omdiskutert. Ofte i forhold til to ... -
Hvorfor kunst i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2019) -
Hvorfor musikk i grunnskolen?
(Master thesis, 2020)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan seks musikklærere, hvorav tre med formell musikkutdanning og tre uten formell musikkutdanning legitimerer musikkfaget, og hvordan disse diskursene kan påvirke deres ... -
Hvorfor nedprioriteres friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget? : en kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres begrunnelser for nedprioritering av undervisning på hovedområdet Friluftsliv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2014)Formålet med denne studien er å få bedre kunnskap og forståelse for hvorfor friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget nedprioriteres ved studiespesialiserende linjer i videregående skoler. Gjennom kvalitative intervjuer ... -
Hygiene i barnehager
(Bachelor thesis, 2019) -
”Hysj, dette er vår lille hemmeligheit”
(Bachelor thesis, 2019)