Integrert praksis i maritim utdanning
Abstract
Denne bacheloroppgaven undersøker temaet “integrert praksis” i maritim høgskoleutdanning, og målet med oppgaven er å undersøke hvilke utfordringer som finnes for å kunne innføre slik praksis.
Tre ulike kvalitative metoder ble brukt for å samle inn relevant informasjon for å kunne besvare dette problemet. 7 rederier og 4 utenom stående parter ble intervjuet i tillegg til at det ble hentet informasjon fra andre utdanninger som har integrert praksis.
I undersøkelsen kom det frem at det finnes mange forskjellige utfordringer. Disse er; Samarbeid, Definisjon av studenten, Økonomi, Lugarkapasitet, Tid ute, Antall praksisplasser, Utvelgelsesprosessen, Gjennomføring av integrert praksis, Rullering og Studenter som faller utenfor praksis.
I konklusjonen kan en se at definisjonen av studenten i praksisperioden enten som student eller kadett avgjør hvordan disse utfordringene kan løses. Alle de presenterte utfordringene er ikke avhengige av hverandre, men de fleste får ulike løsningsmuligheter alt etter hvordan studenten blir definert. Derfor kan definisjonen av studenten og et godt samarbeid mellom de forskjellige partene lede til en løsning av de utfordringer som er presentert i oppgaven. Dette kan i sin tur gjøre en framtidig gjennomføring av integrert praksis mulig.