Utgjør NSSR en barriere mot ulykker på sjøen
Abstract
Utgjør Redningsselskapet (NSSR) en barriere mot ulykker på sjøen? Denne oppgaven tar
for seg loggen til Redningsselskapet, og loggen til Hovedredningssentralen på Sola.
Loggene består av sjørelaterte hendelser som har funnet sted innenfor et begrenset
område i løpet av 2008. Loggene er analysert med tanke på å kartlegge operasjonene
NSSR utfører på sjøen, både i samarbeid med HRS, og som selvstendig aktør. Analysen
går ut på en kategorisering av loggene. Resultatene av kategoriseringen er så linket opp
mot risikoteori, og eventuelle barrierer NSSR utgjør, er så drøftet ut fra det. Det
konkluderes med at NSSR utgjør en barriere mot ulykker, både når det gjelder å
forebygge ulykker, og det å redde forulykkede. Den forebyggende delen ser imidlertid ut
til utgjøre den største rollen NSSR, som da består av å yte assistanse til først og fremst
fritidsfartøy med fremdriftshavari. Resultatene tyder også på at NSSR spiller en
betydelig rolle også for yrkesfartøyer, men da hovedsakelig som resurs for HRS, og i
forbindelser med assistanse. Når det gjelder redning, er barrieren størst for fritidsfartøy.
Resultatene bør testes videre et annet sted i Norge, før man kan generalisere og si noe
sikkert om NSSR sin rolle, og hvordan de danner en barriere mot ulykker på sjøen som
helhet.