Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersen, Kristian
dc.contributor.authorHauge, Mats Stoveland
dc.date.accessioned2008-10-23T10:58:06Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151596
dc.description.abstractI denne oppgaven var formålet å kartlegge prosedyrer og rutiner for helikoptertransport av farlig gods. Dette inkluderte gjennomgang av lovverk, myndighetskrav og forskrifter. I tillegg har vi sett på bedriftens forhold til andre aktører. Videre har vi kartlagt risiko forbundet med helikoptertransport av farlig gods og sett på hva som kan gå galt med tanke på miljø, materiell og personell. Ut fra dette komt med forslag til hva som kan forbedre helikoptersikkerheten med tanke på transport av farlig gods. Vi har intervjuet sentrale personer, foretatt en risikoanalyse og gjort observasjoner av oppførsel som vi mener har et risiko moment ved seg. Ut fra risikosituasjoner har vi kartlagt hvor NorCopter bør sette inn tiltak for å forbedre sikkerheten ved transport av farlig gods. Dagens situasjon er sikkerhetsmessig tilfredsstillende for NorCopter, men ved etablering i en ny nisje er det nødvendig med utarbeiding av nye rutiner og prosedyrer for opplæring og håndtering av farlig gods. NorCopters samarbeid med Nor-Cargo er vesentlig for å kunne utføre en effektiv og rimelig transport. Vi har ikke utført noen økonomiske beregninger, men ut fra resultater og tilbakemelding fra intervjuet personell mener vi at dette er en nisje med mulighet for god inntjening. Vi har gått gjennom nasjonale og internasjonale myndighetskrav som må oppfylles før transport av farlig gods kan igangsettes. Per i dag har selskapet ingen spesifikke prosedyrer som omhandler transport av farlig gods. Vi har derfor utført en kartlegging av områder der NorCopter bør utarbeide retningslinjer og prosedyrer. Helikoptertransport av farlig gods er et nytt satsingsområde i Norge. I rapporten har vi gjort en kartlegging av hvordan NorCopter bør gå frem for å bli en aktør i dette markedet. Ulykker skjer i alle virksomheter. Risikoforebyggende tiltak bør iverksettes for å redusere risiko ved helikoptertransport av farlig gods. Internkontrollforskriften gjelder for de fleste virksomheter, og setter krav til risikovurdering av virksomhetens aktiviteter. Vi har utført en risiko- og grovanalyse av uønskede hendelser og forhold som NorCopter må se på ved transport av farlig gods. I analysen tok vi utgangspunkt i NSO`s oppsett for grovanalyser. Analyseformen går ut på å beskrive analyseobjektet, identifisere uønskede hendelser, foreta en konsekvens- og sannsynlighetsvurdering, beskrive risiko og presentere resultatene. Hendelsene ble delt opp i person- og miljøskader, samt tap av materiell og økonomiske verdier. Ut fra dette ble hendelsene plassert i risikoskjema for videre behandling. Slik vi har vurdert resultatene som kom frem i prosjektet, ble det funnet risikoforhold/-vurderinger som var så alvorlige at de ikke vil kunne aksepteres (rød kategori i risikoskjema). Vi avdekket også forhold som vi vurderte som ikke fullt så alvorlige (gul kategori i risikoskjema), men som ledelsen bør gjennomgå og vurdere å sette inn tiltak for å forbedre. Etter endt prosjekt kan vi konkludere med at NorCopter AS med enkle midler og metodikker kan heve kvaliteten på sitt sikkerhetsarbeid betraktelig. I første omgang anbefaler vi selskapet å bedre kompetansen i kvalitetsavdelingen slik at det grunnleggende arbeidet med sikkerhet og kvalitet struktureres og drives mer kontinuerlig. Det er svært viktig at alle i selskapet har god forståelse for hvorfor man må drive slikt arbeid, og det kan man oppnå ved enkel og motiverende opplæring av personellet. Det grunnleggende sikkerhetsarbeidet er svært viktig på alle nivåer i organisasjonen. En god kommunikasjon med en åpen dialog mellom alle ansatte vil gjøre sikkerhetsarbeidet lettere. Opplæring av ansatte er et viktig moment ledelsen må fokusere på. Det er behov for styrket opplæring og bedre informasjon til ansatte på flere områder, blant annet når det gjelder prosedyrer/rutiner for håndtering av farlig gods. Helhetsinntrykket er at NorCopter tar sikkerhet på alvor, men at bedriften har et forbedringspotensiale. Det ble funnet flere forhold hvor NorCopter må sette inn tiltak dersom de skal starte med transport av farlig gods.en
dc.format.extent953701 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectHMSen
dc.subjectIngeniøren
dc.titleHelikoptertransport av farlig godsen
dc.typeBachelor thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel