Risiko håndtering ved utført vedlikehold og modifikasjonsoppdrag hos Aker Solutions AS
Abstract
Bacheloroppgaven har som utgangspunkt at det fra Petroleumstilsynet har blitt avdekket en
rekke forbedringspotensialer hos Aker Solutions i etterkant av oljelekkasje i utstyrsskaftet på
Statfjord A den 24. mai 2008. I bacheloroppgaven er det gjort en gjennomgang av Aker
Solutions sitt risikostyrende arbeid i forbindelse med oppdragsavtale mellom StatoilHydro og
Aker Solutions gjeldende installering av ny MOB båt på Gullfaks C. Dette oppdraget ble
utført i 2005 og i forkant av ulykken på Statfjord A. Det har vært et godt samarbeid med Aker
Solutions gjennom utarbeiding av bacheloroppgaven. Dokumentasjon fra MOB båt oppdraget
på Gullfaks C har vært tilgjengelig.
Metode som er brukt er complianceanalyser av Styringsforskriften og av Petroleumstilsynet
sin rapport fra Statfjord A ulykken. Complianceanalyser ble gjort ved hjelp av skjema med
kommentarene ja (i samsvar/compliance) nei (ikke i samsvar/compliance) og ir (ikke
relevant). Alle krav i styringsforskriften og alle avvik fra Petroleumstilsynet sin rapport fra
Statfjord A ulykken ble ført inn i skjema og gjennomgått med kommentarer. Det er også
gjennomført intervjuer av personal ved Aker Solutions. Intervjuer ble gjennomført ved at
intervjuobjektene ble intervjuet en og en. Intervjuet er gjennomført på generell basis og er
ikke knyttet til et spesielt prosjekt. Intervjuobjektene hadde mulighet for å lete frem
informasjon fra intranettet til Aker Solutions gjennom hele intervjuet.
HMS avdelingen er ikke formelt innblandet i prosjekt. HMS avdelingen behandler hendelser
fra tidligere prosjekt. Disse dataene blir brukt til holdnings skapende kampanjer og blir ikke
direkte overført til nye prosjekt. Erfaringer fra tidligere prosjekter må overføres direkte til nye
prosjekter. Dette kan løses med formell involvering fra HMS avdelingen i prosjekt eller ved
krav til bruk av erfaringer fra Sikkerhet og miljø.
HMS avdelingen tar i grove trekk hensyn til organisatoriske og menneskelige faktorer, mens
sikkerhet og miljø tar mer hensyn til det tekniske. Formell innblanding fra HMS avdelingen
tidlig i prosjekt, vil gi et mer helhetlig HMS arbeid i prosjekt.
Det kommer frem i bacheloroppgaven at det fines utfordringer med tanke på
sammensetningen av deltakere i risikoanalyser. Det trengs en gjennomgang av krav angående
bemanning i risikoanalyser. Det som utpeker seg er at det hverken er stilt krav til et minimum
antall nøkkelpersoner fra StatoilHydro, eller et minimum antall fagpersonell med faglig
bakgrunn i risikoanalyser. Det er spesielt viktig at erfarne offshorearbeidere er deltakere i
risikoanalyser.
Det er ingen direkte innblanding fra HMS eller Sikkerhet & Miljøavdelingen med tanke på
KV. Det stilles de samme krav til risikoanalyser i KV som til V&M oppdrag, men disse blir
ikke etterlevd. Dette kan føre til at nødvendige analyser ikke blir vurdert gjennomført på lik
linje som ved større operasjoner. Det må stilles krav til analyser og risikoreduserende arbeid i
KV på lik linje som ved andre avdelinger og oppdrag som Aker Solutions er involvert i.
I forkant av risikoanalyser av arbeidsoperasjoner, blir det hverken dokumentert HMS tilstand
eller teknisk tilstand på anlegget der arbeidet skal utføres. Det må stilles krav fra Aker
Risikohåndtering ved utført vedlikehold og
modifikasjonsoppdrag hos
Aker Solutions AS
v
Solutions at tilstandsrapport for anlegget der arbeidet skal utføres foreligger fra StatoilHydro
før risikoanalyser gjennomføres.
Det tas i liten grad hensyn til risikoen for storulykke i prosjekt. Det må implementeres
storulykke risiko i risikoanalyser med underpunkt som:
• hydrokarbonførende system
• Annen brann/eksplosjonsfare
• Faktorer som kan påvirke stabiliteten.
Dersom prosjekter innholder en av disse punktene må det stilles strengere krav gjennom hele
prosjekteringen og gjennomføringen.