Iverksetting av Kvalitetsreformen : en longitudinell casestudie av ledelse av organisatoriske iverksettingsprosesser
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151353Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Paperet omhandler iverksetting av Kvalitetsreformen (Stortingsmelding 27 2001-2002)
innenfor høyere norsk utdanning. Ledelse av organisatoriske iverksettingsprosesser innenfor
tre observasjonsenheter i en høyere utdanningsinstitusjon studeres over en periode på fem år
fra 2002 til 2007. Fire ulike intervensjonsstrategier legges til grunn for analyse av ledelse av
iverksettingsprosessene med særlig fokus på hvordan prosessene har vært opplevd av faglig
ansatte: ”top-down” intervensjoner, teknisk-administrative intervensjoner, læringsorienterte
intervensjoner og sosialiserende ledelsesintervensjoner. Hovedfunn samt tentative teoretiske
og praktiske implikasjoner oppsummeres.