De trenger veldig mye ros når de gjør noe bra : skoleassistenten i møte med elever som viser problematferd på barnetrinnet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/150633Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn og formål:
Tall fra Grunnskolens Informasjonssystem på Internett (GSI), viser at tallet på
assistenter som arbeider med elever med spesielle behov har økt mye det siste tiåret.
Mange av disse elevene viser problematferd. Assistenter kan på den ene siden bidra
til at elever med spesielle behov blir bedre inkludert i skolen. En for tett relasjon
mellom assistenter og elever kan imidlertid bidra til å hemme inkluderingen av denne
elevgruppen. For elever som viser problematferd, er dessuten en høy
voksenkompetanse viktig for å møte denne atferden på en hensiktsmessig måte.
Formålet med denne undersøkelsen er å få mer kunnskap om hvordan assistenter
møter elever som viser problematferd. Dette innebærer ikke å vurdere kvaliteten på
det arbeidet assistentene gjør, men snarere å får en bedre forståelse av hvordan
assistentene opplever, vurderer og forstår sin egen tilnærming til denne elevgruppen.