Rusmiddelbruk blant eldre som mottar kommunale pleie- og omsorgstjenester : om erfaringer og læringsmuligheter blant ansatte i tjenestene
Abstract
Bakgrunn: Det blir flere eldre som bruker rusmidler og behovet for rusrelatert kompetanse er
økende i kommunal sektor. Kvalifiserte og dyktige medarbeidere er avgjørende for god
kvalitet på framtidige pleie- og omsorgstjenester til eldre rusmiddelbrukere. Det foreligger
relativt lite forskning om eldre, aldring og rusmiddelbruk i kontekst.
Målet med studien har vært å undersøke kompetansebehov relatert til rusmiddelbruk blant
ansatte i pleie- og omsorgssektoren. Studien har belyst ansatte sitt kunnskapsgrunnlag, og sett
på hvilke erfaringer og utfordringer de opplever i møte med rusmiddelbrukende pasienter.
Studiens tredje fokus har vært å belyse læringsmuligheter for ansatte i pleie- og
omsorgstjenestene.
Metode: Studiens design er beskrivende og fortolkende. Det er brukt kvalitativ metode med
semistrukturerte intervju. Åtte sykepleiere, med minimum fem års arbeidserfaring, ble
intervjuet. Data er analysert i en kombinert tilnærming av tema- og personsentrert analyse.
Resultater: Studien viser at det er lite formell kunnskap om temaet i pleie og omsorg, men
sykepleiere har gjennom arbeidspraksis med eldre fått mye erfaringsbasert kunnskap om rus.
Ansatte i pleie- og omsorgssektoren står overfor store utfordringer i møte med pasienter som
bruker rusmidler eller har rusrelaterte skader. Samtidig opplever sykepleiere å ha et godt
arbeidsmiljø og er positive til nye utfordringer, men knappe ressurser, mangelfull opplæring
og lite fokus på ansattes erfaringer, medvirker til at kommunale pleie- og omsorgstjenester
har begrensede læringsmuligheter relatert til kompetansehevende tiltak om eldre og
rusmiddelbruk. Ansattes tause kunnskap om rusmiddelbruk blant eldre er en skjult ressurs,
som i liten grad nyttes til å utvikle kompetanse både i et individuelt og organisatorisk
perspektiv.