Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStedje, Torben S.
dc.contributor.authorFjeldsbø, Stefan Solvorn
dc.contributor.authorChristensen, Ole
dc.date.accessioned2013-09-03T08:33:06Z
dc.date.available2013-09-03T08:33:06Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/150023
dc.descriptionBacheloroppgave i økonomi og administrasjon KA-692 Mai, 2012no_NO
dc.description.abstractVi lever i en verden med stadig økende endringstakt, og som i prehistorisk tid må man kunne tilpasse seg for ha livets rett. Organisasjoner må bedrive organisasjonsutvikling for å opprettholde og utvide sin virksomhet, og skoler er intet unntak fra denne regelen. Teknologi, økonomi, kompetanse og politiske trender er alle elementer i et turbulent hverdagsliv, og disse må man forholde seg til og balansere dersom man skal kunne bedrive noe form for virksomhet. I perioden 2009 – 2012 gikk Høgskulen i Sogn og Fjordane (HISF) gjennom en organisasjonsutvikling som hadde som hovedmål å styrke forsking, legge til rette for klarere ansvarslinjer i organisasjonen samt øke samarbeid på tvers av avdelingene. Det ble dannet et OU-utvalg med bred sammensetning representert ved ledere, tillitsvalgt, studentparlament samt fag- og administrativt tilsette. Utvalget har i tillegg til deltagelse i arbeidet med å innhente data og kartlegge erfaringer, benyttet seg av interne og eksterne krefter for å belyse aktuelle tema. Dette arbeidet er dokumentert ved høringsutkast, planer og rapporter, som danner basis for før situasjonen i vår oppgave. I oppgaven har vi valgt å se om organisasjonsutviklingen ved HISF har ført til en større grad av samarbeid på tvers i organisasjonen. I den anledning har vi intervjuet ledelse og fagtilsatte ved avdeling for samfunnsfag for å få deres subjektive meninger omkring problemstillingen. I tillegg har vi dykket djupt ned i organisasjonsteorier som omhandler organisasjonsutvikling og endring. Dette har gjort oss i stand til å sette hele prosessen i perspektiv, samt vurdere intervjuene i lys av endringene som er gjort. Vi har i oppgaven tatt i bruk kvalitativ metode for å nå tak i relevant data. Denne innsamlingen har blitt gjennomført ved hjelp av dybdeintervju med fagansatte og ledelse ved HISF. Sammen med høringsutkast, planer og rapporter utgjør dette det empiriske grunnlaget for oppgaven. Denne empirien ble så knyttet opp mot relevant teori. Forskningen har gitt oss en forståelse av hvor omfattende en organisasjonsutvikling kan være, og de mange fallgruvene som ligger til denne typen endring. Resultatet fra intervjuene tyder på at selv om dette var en planlagt endring, så bærer det også preg av tilfeldigheter. Det påpekes også at organisasjonsutviklingen ikke var så gjennomtenkt som det kanskje kan ha blitt gitt uttrykk for, og at det er flere ting som burde vert avklart på 5 forhånd. Respondentene har merket lite eller ingenting til endringer i deres arbeidshverdag. Den mest merkbare endringen er at det er noen nye fjes på bygget i forbindelse med samlokalisering av avdelingene. Det skal derimot sies at dette er kort tid siden OU-prosessen ble gjennomført, så det kan være for tidlig å se noen åpenbare resultater, men det er ikke til å stikke under stol at det er lagt et godt fundament for fremtidig samhandling. Det er også viktig å få med seg at det har kommet frem at det vil bli gjennomført en justeringsøkt i 2014, og det er vårt håp at en da vil ta nødvendige grep for å videreutvikle organisasjonen og dra nytte av potensialet i tverrfaglig samarbeid.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectorganisasjonsutviklingno_NO
dc.subjecttverrfaglig samarbeidno_NO
dc.titleEvaluering av OU-prosessen 2009-12 ved Høgskulen i Sogn og Fjordane : opplevd grad av endring med fokus på tverrfaglig samarbeidno_NO
dc.title.alternativeEvaluation of the organizational development process at Sogn og Fjordane University College 2009-12no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.source.pagenumber74no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel