Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSæter, Bjørg Tvetene
dc.date.accessioned2008-07-29T08:02:59Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn82-466-0074-5
dc.identifier.issn0806-1688
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/149508
dc.description.abstractRapporten presenterer et samarbeid mellom to lærere i grunnskolen og en høyskolelektor knyttet til innføringen av KRL-faget i skolen fra høsten 1997. Hoveddelen av rapporten presenterer og drøfter problemstillinger som ble tatt opp i samarbeidet i løpet av de tre årene det tok å innføre faget på alle trinn i barneskolen. Drøftingene ført fram til og med den nye fagplanen i 2002. Kapittel 3, rapportens hoveddel, presenterer og drøfter problemstillinger som kom opp i samarbeidet fra høsten 1997 til våren 2000. Emnet ”bibelfag” har en forholdsvis sentral plass. Andre tema er: Skolens høytidsmarkeringer, religionene og minoritetseleven, den estetiske dimensjon, lærebøkene, forkynnelsesbegrepet og målform på salmer. Nåværende og tidligere fagplaner og nåværende og tidligere lærebøker i faget er ofte trukket inn i drøftingene. Kapittel 2 har observasjoner og drøftinger våren 1997. Her drøftes temaorganisering, fortellingens plass og rolle, sannhetsspørsmålet og fritaksproblematikken. Lærerne har evaluert samarbeidet gjennom intervjuer i kapittel 4. I kapittel 5 samles trådene gjennom vurdering av måloppnåelse, metodevurdering og vurdering av utbytte og mulige praktiske implikasjoner.en
dc.format.extent2114567 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.relation.ispartofseriesHSF Rapporten
dc.relation.ispartofseries5/2003en
dc.subjectAvdeling for lærarutdanningen
dc.subjectkristendoms-, religions- og livssynskunnskapen
dc.subjectkrlen
dc.titleKRL-faget i skolen 1997-2002 : en presentasjon av et samarbeid og drøfting av aktuelle problemstillinger og fagets utviklingen
dc.typeBooken
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel