• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Multigrade teaching - for pedagogical reasons or only as a necessary model?

Bergersen, Ane
Book
Thumbnail
View/Open
HSF_notat_2004_07.pdf (1.820Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/149431
Date
2004
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag [2148]
Abstract
I dette notatet presenteres norske erfaringer med fådelt metodikk, internasjonal

forskning knyttet til fådelt metodikk/multigrade teaching og det gis en kort innføring i

læringsteorier og metoder som kan ha relevans for fådelte skoler i Zambia. Jeg

diskuterer hvordan fådelte skoler kan basere sin undervisning og eksistens på

pedagogiske grunnlag mer enn på økonomi og nødvendighet. Gjennom å presentere

internasjonale forskningsfunn og norske erfaringer har jeg påpekt noen utfordringer en

må være klar over når en arbeider med fådelte skoler. Læreren må være veileder mer

enn en kunnskapsformidler, elevene må lære å ta ansvar for egen læring gjennom

elevaktive læringsformer og skolesystemet må være fleksibelt om du ønsker å lykkes i

fådelte skoler. Gjennom min presentasjon av læringsteorier og metoder har jeg

diskutert teorienes relevans for fådelte skoler og funnet eksempler med relevans til

zambiske skoler. I konklusjonen trekker jeg fram noen forutsetninger som skal til for å

lykkes med fådelt metodikk i Zambia.
Series
HSF notat
7/2004

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit