Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJenssen, Eirik
dc.contributor.authorLillejord, Sølvi
dc.date.accessioned2010-04-09T09:09:17Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationJenssen, E., Lillejord, S. (2009). Tilpasset opplæring: politisk dragkamp om pedagogisk praksis. Acta Didactica Norge, 3(1)en
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/149339
dc.descriptionOpprinnelig publisert av Acta Didactica Norge, tilgjengelig online at http://adno.no/index.php/adno/article/view/99/131
dc.description.abstractTilpasset opplæring er et populært politisk virkemiddel når skolen skal reformeres og gjøres i stand til å møte endrede betingelser. Det er et begrep som hentes frem når politikerne skal nå mål som inkludering, sosial utjevning eller økt læringsutbytte. Evalueringer viser at skoler opplever tilpasset opplæring som et uklart og problematisk begrep. Vi viser i denne artikkelen at lærerne har god grunn til å synes at tilpasset opplæring er vanskelig å praktisere. Dette gjør vi ved å vise hvordan tilpasset opplæring har skiftet meningsinnhold med skiftende regjeringer i perioden 1975 og frem til i dag. Vi har identifisert fire ulike epoker i tilpasset opplæring som hver fremhever ulike sider ved opplæringen og forfekter ulike løsningeren
dc.format.extent1038 bytes
dc.format.mimetypetext/html
dc.language.isonoben
dc.publisherActa Didactica Norgeen
dc.subjecttilpasset opplæringen
dc.titleTilpasset opplæring : politisk dragkamp om pedagogisk praksisen
dc.typePeer revieweden
dc.typeJournal articleen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en
dc.source.volume3en
dc.source.journalActa Didactica Norgeen
dc.source.issue1en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel