Browsing HVL Open by Author "Jenssen, Eirik S."
Now showing items 1-18 of 18
-
The Conforming, The Innovating and The Connecting Teacher: A qualitative study of why teachers in lower secondary school adopt physically active learning
Lerum, Øystein; Tjomsland, Hege Eikeland; Leirhaug, Petter Erik; McKenna, Jim; Quaramby, Thomas; Bartholomew, John; Jenssen, Eirik S.; Daly-Smith, Andy; Resaland, Geir Kåre (Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper explores why teachers adopt physically active learning (PAL). Data were collected through ‘go-alongs’ supplemented by individual interviews with 13 teachers in seven Norwegian lower secondary schools. Data were ... -
Do lectures matter? Exploring students’ situational interest in two learning arenas in teacher education
Høgheim, Sigve; Jenssen, Eirik S.; Federici, Roger Andre (Peer reviewed; Journal article, 2022)Motivating students to endure teacher education and enter teaching is a pressing challenge in many countries. We address this challenge by exploring the concept of situational interest (SI) in teacher education and students’ ... -
Ein lærer av den skulen ein går i : om progresjon i praksis og øvingslærar si rolle
Haara, Frode Olav; Husabø, Bente Karin; Jenssen, Eirik S.; Rørvik, Øyvind (HSF Notat, Book, 2005)Dette notatet er utarbeidd for å presisere kva allmennlærarutdanninga oppfattar at ligg til øvingslærar sitt ansvarsområde. Dette vil vi at skal vere ei hjelp både for nye og erfarne øvingslærarar. Alle har krav på å få ... -
Enhancing teachers’ emotional awareness through continuing professional development: Mission possible?
Samnøy, Solrun; Jenssen, Eirik S.; Thurston, Miranda; Wold, Bente; Tjomsland, Hege Eikeland (Peer reviewed; Journal article, 2022-09)In the context of the contemporary emphasis on the school’s role in supporting student wellbeing, this qualitative study explored the teachers’ experience of a Continuing Professional Development (CPD) programme, which ... -
Evaluering av studiet Pedagogisk arbeid på ungdomssteget og i vidaregåande skole
Jenssen, Eirik S. (HSF notat, Book, 2004)Dette notatet er en oppsummering av studiet ”Pedagogisk arbeid på ungdomssteget og i vidaregåande skole” (PAPU) som ble gjennomført for første gang i studieåret 2003-2004. Målgruppa for studiet var lærere i grunnskole og ... -
Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den
Høgheim, Sigve; Jenssen, Eirik S. (Peer reviewed; Journal article, 2022)Det er et skille mellom teori og praksis i lærerutdanningen – mellom det som skjer i undervisningen på studiet, og det som skjer i klasserommet i skolen. Dette var en av hovedutfordringene da lærerutdanningen ble reformert ... -
Hvordan kommer lærerens støtte for læring til uttrykk gjennom klasseromssamtalen
Jenssen, Eirik S.; Fossøy, Ingrid Karin; Uglum, Marit Irene (Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan lærerens støtte kommer til uttrykk gjennom klasseromssamtalen, sett i lys av elevrollen slik denne skildres i fagfornyelsen. Studien har en kvalitativ tilnærming basert på ... -
It's the journey, not the arrival that matters – Teachers' perceptions of their practice after participating in a continuing professional development program in physically active learning
Teslo, Ståle Bye; Jenssen, Eirik S.; Thurston, Miranda; Mandelid, Mathias Brekke; Resaland, Geir Kåre; Chalkley, Anna; Tjomsland, Hege Eikeland (Peer reviewed; Journal article, 2023)Continuing professional development (CPD) programs have been suggested as a way of supporting teachers' use of physically active learning (PAL) to enhance pupils' learning. Drawing on Dewey's theory of ‘education as growth’ ... -
Læreres opplevelse av muligheter i skole-hjem-samarbeidet
Faugstad, Randi; Jenssen, Eirik S. (Peer reviewed; Journal article, 2019)Denne studien undersøker Hvordan lærere opplever deres muligheter til å etablere et godt skole-hjem-samarbeid. Studien bygger på intervju av ti lærere ved fire skoler som uttrykker sine synspunkter på egne muligheter, sine ... -
Lærerutdanningsskoler - pilotprosjekt: Sluttrapport fra følgeforskningsprosjekt 2020-2023
Jenssen, Eirik S.; Haara, Frode Olav (HVL-Rapport;4/2023, Research report, 2023) -
Schooling as a threat or contribution to wellbeing? A study of Norwegian teachers' perceptions of their role in fostering wellbeing.
Samnøy, Solrun; Thurston, Miranda; Wold, Bente; Jenssen, Eirik S.; Tjomsland, Hege Eikeland (Peer reviewed; Journal article, 2020)Little is known about the role of teachers in fostering wellbeing in the everyday context of school life. This paper explores the phenomenon among a sample of Norwegian teachers. Focus groups with 23 teachers in four schools ... -
Senter for fysisk aktiv læring: Sluttrapport 2018-2023
Mandelid, Mathias Brekke; Dyngeland, Espen Søreide; Stokke, Rasmus; Wergeland, Tom Christian; Sandal, Marion Østenstad; Stein, Hege; Eriksen, Pernille Buschmann; Teslo, Ståle Bye; Riddervold, Sofie; Ottesen, Claus Løgstrup; Chalkley, Anna; Daly-Smith, Andy; Singh, Amika; Jenssen, Eirik S.; Engelsen, Knut Steinar; Anderssen, Sigmund Alfred; Lerum, Øystein; Klafstad, Henning; Ølmheim, Jan Erik; Moi, Anna Lange; Rui, Ingrid; Hermansen, Marie; Tjomsland, Hege Eikeland; Trautner, Nikolaj; Resaland, Geir Kåre (Research report, 2023) -
Teachers’ sensemaking of physically active learning: A qualitative study of primary and secondary school teachers participating in a continuing professional development program in Norway
Teslo, Ståle Bye; Thurston, Miranda; Lerum, Øystein; Mandelid, Mathias; Jenssen, Eirik S.; Resaland, Geir Kåre; Tjomsland, Hege Eikeland (Peer reviewed; Journal article, 2023)Physically active learning (PAL) has been advocated as a strategy for enhancing young people's movement and learning. To understand how PAL is accepted, adapted, and used by teachers, this study interviewed 16 teachers. ... -
Teaching for Entrepreneurial Learning
Jenssen, Eirik S.; Haara, Frode Olav (Journal article; Peer reviewed, 2019)Today’s students live in a society, recognised from global perspectives, which is mobile and manifold. When they finish their studies, they will be working in a society filled with rapid changes and development, maybe in ... -
The ambiguity of pedagogical entrepreneurship: The state of the art and its challenges
Haara, Frode Olav; Jenssen, Eirik S.; Fossøy, Ingrid; Ødegård, Inger Karin Røe (Journal article; Peer reviewed, 2016-06)The implementation of pedagogical entrepreneurship in schools from the perspective of lifelong learning is of significant concern at policy levels, and research is an important source of information on this process. This ... -
Utprøving av studentaktive læringsformer i PEL-faget GLU (2017): Et samarbeidsprosjekt mellom faglærere ved HVL.
Iversen, Gunn Tone; Jenssen, Eirik S. (Research report, 2017) -
Utvikling av veiledningskompetanse i et læringsfellesskap
Haara, Frode Olav; Taraldsen, Lene Hayden; Jenssen, Eirik S. (Journal article, 2020)I artikkelen ser vi på hvordan et fagmiljø kan videreutvikle kompetanse til å veilede gjennom erfaringsdeling og refleksjon rundt egen veilederrolle. Utvikling av veiledningskompetanse kobler vi til deltakelse i et ... -
Vektlegging av kvarandrevurdering/medstudentvurdering i grunnskulelærarutdanninga
Kulild, Marit; Frugård, Kirsti Angvik; Vogt, Jessica; Jenssen, Eirik S.; Kjerland, Glenn (Research report, 2018)