• Digital danning: Dataspill som arena for selvrepresentasjon og lek med identitet(er) 

      Guanio-Uluru, Lykke Harmony Alara (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Å spille dataspill er en av de mest utbredte fritidssyslene blant norske barn og unge. Likevel finnes det foreløpig få undersøkelser av denne praksisen i en norsk kontekst. Basert på svar fra en spørreundersøkelse jeg ...
    • Ecocritical dialogues in teacher education. 

      Goga, Nina; Guanio-Uluru, Lykke Harmony Alara; Hallås, Bjørg Oddrun; Høisæter, Sissel Margrethe; Nyrnes, Aslaug; Rimmereide, Hege Emma (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This article argues that revisions of curricula in teacher education, undertaken in response to the UN’s Agenda 2030, goal 4.7, and the OECD’s The Future of Education and Skills, need to consider new ways of teaching topics ...
    • Embodying Environmental Relationship: A Comparative Ecocritical Analysis of Journey and Unravel 

      Guanio-Uluru, Lykke Harmony Alara (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Departing from Jane Suzanne Carroll’s contention that “Landscapes are at once geographical and historical, natural and cultural, experienced and represented, and present a spatial interface between human culture and physical ...
    • Introduksjon til økokritiske dialoger 

      Goga, Nina; Guanio-Uluru, Lykke Harmony Alara; Kleveland, Kristine; Rimmereide, Hege Emma (Chapter; Peer reviewed, 2023)
    • Møt Agatha Crispie og Doris Pastinakk Intertekstuelle referanser og plantehumor i Rørvik og Aalbus Purriot-serie 

      Guanio-Uluru, Lykke Harmony Alara (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Bjørn F. Rørvik og Ragnar Aalbus illustrerte barnebokserie Purriot (2012–2021) følger puslespillkrimmens narrative mal, men bytter ut barnekrimmens sedvanlige protagonister med karakterer som har navn og utseende som ...
    • Samhandling med, og samtaler om, naturmiljøer i dataspill 

      Guanio-Uluru, Lykke Harmony Alara (Chapter, 2023)
      Hvordan kan dataspill være utgangspunkt for økokritisk dialog? I dette kapitlet argumenterer jeg for at dataspill er et grunnleggende dialogisk medium, og analyserer, basert på teori fra spillstudier og økokritisk teori, ...