Blar i HVL Open på forfatter "Espeland, Magne"
-
Compositional process as discourse and interaction : a study of small group music composition processes in a school context
Espeland, Magne (Doctoral thesis, 2007)“Compositional Process as Discourse and Interaction” is a study on compositional processes of pupils working in small groups in a public school music context. The study describes and discusses the main elements ... -
Designing creative inter-disciplinary science and art interventions in schools: The case of Write a Science Opera (WASO)
Ben-Horin, Oded; Chappell, Kerry; Halstead, Jill; Espeland, Magne (Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Digital kompetanse i arbeid med språk og estetiske fag i barnehagen: Dei vaksne sitt perspektiv
Grønsdal, Ingrid; Borgenvik, Katrine; Fjellanger, Liv Ingrid; Aksnes, Kirsti; Hansen, Hannah; Espeland, Åsmund; Vangsnes, Vigdis; Espeland, Magne (Report, 2019)Prosjektet “Utvikling av berekraftige praksisar for digital teknologibruk innan språk og estetiske fag i barnehagen” (2017- 2020) forkorta til DigiSus1, er eit kompetanseutviklingsprosjekt som er finansiert av Norges ... -
Improvisation in teaching and education - roots and applications
Holdhus, Kari; Høisæter, Sissel M.; Mæland, Kjellfrid; Vangsnes, Vigdis; Engelsen, Knut Steinar; Espeland, Magne; Espeland, Åsmund (Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Innovasjonsprosjektet Skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko): Erfaringsrapport 2019
Holdhus, Kari Mette; Waade, Roy Aksel; Romme, Jonas Cisar; Almås, Rebecca; Espeland, Magne (Research report, 2020)Forskningsprosjektet DiSko (2017 – 2020) er et innovasjonsprosjekt som har som mål å utvikle alternative praksiser for skolekonserter i Norge. Gjennom DiSko vil vi finne ut hvordan en kan produsere og distribuere konserter ... -
Performing the pre-formed: Towards a conceptual framework for understanding teaching as curricular transformation
Kvinge, Øystein Røsseland; Espeland, Magne; Smith, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2018) -
Praktiske og estetiske fag og lærerutdanning: En utredning fra en arbeidsgruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet høsten 2010, i samarbeid med høgskolene i Nesna, Telemark og Stord/Haugesund
Espeland, Magne; Allern, Tor-Helge; Carlsen, Kari; Kalsnes, Signe (HSH-rapport;2011/1, Research report, 2011-01-19)Utredningen «Praktiske og estetiske fag og lærerutdanning» ble utarbeidet høsten 2010. Bakgrunnen for utredningen er et direkte resultat av et oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Utredningen er utarbeidet av en arbeidsgruppe ... -
Skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko): Erfaringsrapport
Holdhus, Kari; Waade, Roy; Romme, Jonas Cisar; Almås, Rebecca; Espeland, Magne (CASE-rapport;1/2019, Report, 2019)Forskere som har deltatt i syklus 1 med datainnsamling, analyse og tekst er: Professor og Forskningsleder Magne Espeland, 1. amanuensis og prosjektleder Kari Holdhus, 1. lektor Jorunn Thortveit (Universitetet i Stavanger) ... -
Skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko): Tilstandsrapport
Holdhus, Kari; Espeland, Magne (CASE-rapport;1/2017, Report, 2017)Gjennom forskningsprosjektet ”Skole og konsert – fra formidling til dialog” (DiSko) vil forskerne arbeide med hvordan en kan produsere og distribuere konserter og annen kunst for elever i skolen på en slik måte at det kan ... -
Skole og konsert - fra formidling til dialog: Sluttrapport fra et innovasjonsprosjekt
Holdhus, Kari; Romme, Jonas Cisar; Espeland, Magne (HVL-Rapport;1/2021, Report, 2021)Skole og konsert – fra formidling til dialog (DiSko) har vært et innovasjonsforskningsprosjekt finansiert av Norges Forskningsråd, med et prosjektbudsjett på 7.4 mill NOK. Prosjektet har pågått fra 1.1. 2017 og til og med ... -
Skole og konsert - frå formidling til dialog (DiSko): Produksjosrapport
Holdhus, Kari; Espeland, Magne (CASE-rapport;1/2018, Report, 2018)Produksjonsrapport 1 inngår i ein serie planlagde rapportar frå prosjektet Skole og konsert – frå formidling til dialog (DiSko). Desse rapportane blir utforma undervegs med og parallelt med FOU- prosessen og er ein del av ... -
Skolefagsundersøkelsen 2009: Fagrapport musikk
Espeland, Magne; Grønsdal, Ingrid (Others, 2010)Bruken av IKT i musikkfaget på ungdomstrinnet er nasjonalt sett gjennomsnittleg svært beskjeden, og det er få lærarar som er det me kan karakterisera som storbrukarar. Sjølv om allmenne programvarer, t.d. Word, er mykje ... -
Skolefagsundersøkelsen 2009: Utdanning, skolefag og teknologi
Vavik, Lars; Andersland, Svein; Arnesen, Trond Egil; Arnesen, Thomas; Espeland, Magne; Flatøy, Ingunn; Grønsdal, Ingrid; Fadnes, Per; Kjetil, Sømoe; Tuset, Gry Anette (HSH-rapport;2010/1, Research report, 2010)Denne rapporten er et ledd i forskningsprosjektet ”Education, Curricula & Technology” ved Høgskolen Stord/Haugesund. Prosjektet støttes av Norges forskningsråd under programmet for strategiske høgskoleprosjekter rettet mot ... -
Skolefagsundersøkelsen 2009: Utdanning, skolefag og teknologi – Hovedrapport
Vavik, Lars; Andersland, Svein; Arnesen, Trond Egil; Arnesen, Thomas; Espeland, Magne; Flatøy, Ingunn; Grønsdal, Ingrid; Fadnes, Per; Sømoe, Kjetil; Tuset, Gry (Others, 2010)Denne rapporten er et ledd i forskningsprosjektet ” Education, Curricula & Technology” ved Høgskolen Stord/Haugesund. Prosjektet støttes av Norges forskningsråd under programmet for strategiske høgskoleprosjekter rettet ... -
Skolefagsundersøkelsen 2011: Praktiske og estetiske fag på barnesteget i norsk grunnskule
Espeland, Magne; Arnesen, Trond Egil; Grønsdal, Ingrid A.; Holthe, Asle; Sømoe, Kjetil; Wergedahl, Hege; Aadland, Helga (HSH-rapport;2013/7, Research report, 2013)Skolefagsundersøkelsen 2011 gir oppdatert kunnskap om ulike sider ved skulefaga kroppsøving, kunst og handverk, mat og helse og musikk slik desse blir praktiserte på barnesteget i den norske grunnskulen. Innsamlinga av ... -
Teachers´ Conceptions of Improvisation in Teaching: Inherent Human Quality or a Professional Teaching Skill?
Mæland, Kjellfrid; Espeland, Magne (Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Towards a rationale for science-art integration as a transdisciplinary signature pedagogy
Straksiene, Giedre; Ben-Horin, Oded; Espeland, Magne; Robberstad, Janne Iren (Peer reviewed; Journal article, 2022)The main aim of this paper is to address the increasing need for science-art integration across all levels of education globally. Specifically, the need to identify a signature pedagogy for the Global Science Opera (GSO) ... -
Towards a typology of improvisation as a professional teaching skill: Implications for pre-service teacher education programmes
Aadland, Helga; Espeland, Magne; Arnesen, Trond Egil (Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Towards transdisciplinarity in global integrated science-arts practices in education? A Janus approach
Ben-Horin, Oded; Sotiriou, Menelaos; Espeland, Magne; Straksiene, Giedre (Peer reviewed; Journal article, 2023)Recent years have witnessed significant growth of interest in science-art integration in schools as an approach to creative teaching and learning. This conceptual turn in education implies profound institutional and ...