Browsing HVL Open by Author "Danielsen, Anne Grete"
Now showing items 1-8 of 8
-
Elever som opplever motgang. Skolens mulighet til å fremme positiv utvikling
Danielsen, Anne Grete (Bedre skole Nr.3 2005, Journal article, 2005)Skolen kan for mange elever være en særlig viktig støtte når hjemmet fungerer dårlig. En for stor grad av frihet, slik prinsippene om ”ansvar for egen læring” kan bidra til, ser imidlertid ikke ut til å være i samsvar med ... -
Frafall i videregående skole
Danielsen, Anne Grete; Gjelstad, Lars; Høstaker, Roar; Skauge, Tom (Bergens Tidenede, Chronicle, 2009-08-14)I disse dager starter titusener av ungdommer skoleåret i videregående. Skal en tro statistikken fra tidligere år vil nærmere tretti prosent av dem ikke nå verken yrkeskompetanse eller allmenn studiekompetanse innen fem år -
Hverdagens magi. En tilnærming til fenomenet resiliens som teoretisk ramme for pedagogisk praksis i skolen.
Danielsen, Anne Grete (Høgskolen i Bergen. Skriftserien No 9 2004, S. 43-73, Chapter, 2004) -
Lærerens møte med elevene og selvregulert læring på ungdomstrinnet.
Danielsen, Anne Grete (Norsk pedagogisk tidsskrift, Journal article, 2011-01)Målet med undersøkelsen var å undersøke hvordan elevenes erfarte støtte fra lærere og medelever er relatert til eget initiativ for skolearbeid. Dataene var fra et nasjonalt representativt utvalg 13-årige elever (n = 1591) ... -
mangfold og tilpasset opplæring
Danielsen, Anne Grete (Spesialpedagogikk Nr 2 2000, Journal article, 2000)Mangfoldet karakteriserer stadig sterkere elevgruppen som lærerne møter i skolen. Jeg tror vi trenger å utvikle både tenkningen og metodikken i forhold til tilpasset opplæring for å komme den mangfoldige elevgruppen i ... -
Pedagogikk i lærerutdanningen
Danielsen, Anne Grete; Larsen, Per Jørgen (Høgskoleinfo., Report, 2000)Som faglærere i pedagogikk ved Høgskolen i Bergen, allmennlærerutdanningen (ALU), ønsker vi å ta tak i en av de største utfordringene pedagogikkfaget i lærerutdanningen har stått overfor i alle år: Å skape sammenheng mellom ... -
”Problembasert læring” (PBL) i pedagogikkundervisningen ved allmennlærerutdanningen : et fou-arbeid
Danielsen, Anne Grete; Isachsen, Eva; Aarvold, Laila; Larsen, Per Jørgen (Others, 2000)Denne rapporten dokumenterer anvendelsen av læringsmodellen ”Problembasert læring” (PBL) i pedagogikkundervisningen ved allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Bergen studieåret 1999-2000. PBL har vært anvendt i medisiner- ...