Blar i HVL Open på forfatter "Borgen, Jorunn Spord"
-
Formingsforskning i en ny tid? En undersøkelse om formingsforskning, kunnskapsutvikling og endring i faget Kunst og håndverk
Skjelbred, Bente Helen; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen undersøker og diskuterer hvordan forskningstradisjonene i kunst og håndverk utformes og endres over tid. Søkelyset rettes mot den historiske utviklingen fra 1970-tallet og frem til i dag, i lys av Evetts(2013) ... -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
Løndal, Knut; Borgen, Jorunn Spord; Moen, Kjersti Mordal; Hallås, Bjørg Oddrun; Gjølme, Egil Galaaen (Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
Fra faglærer i et kunstfag til kunnskapsområdelærer i kunst, kultur og kreativitet - dialoger om endring
Eide, Gro Merete; Møen, Inger-Lisa; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2017)Barnehagelærerutdanningen fikk i 2013 ny rammeplan, hvor fagene drama, forming og musikk ble samlet i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Denne artikkelen diskuterer hvordan faglærerne på 6 utdanningsinstitusjoner ... -
Generasjon 2.0: Mannlige lærere i kunst og håndverk
Bråten, Ingvard; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2022)Menn er i mindretall som lærere i grunnskolen, denne tendensen blir forsterket i kunst- og håndverksfaget. Vi har intervjuet mannlige lærere som underviser i faget i grunnskolen, samt mannlige studenter som utdanner seg ... -
Global Paradoxes and Provocations in Education: Exploring Sustainable Futures for Children and Youth
Borgen, Jorunn Spord; Ødegaard, Elin Eriksen (Chapter, 2021)Global trends in education are accompanied by both paradoxes and provocations. The paradoxes constitute inherent educational dilemmas, such as the paradox of institutional education, wherein social rules and mandatory tasks ... -
Global Problems and/or Local Solutions: Teaching and Learning Physical Education in the Wake of OECD Education 2030
Borgen, Jorunn Spord; Hallås, Bjørg Oddrun (Peer reviewed; Journal article, 2024)This paper investigates physical education through a reading of the Organisation for Economic Co-operation and Development’s 2019 report Making Physical Education Dynamic and Inclusive for 2030. Adopting a qualitative ... -
Hvor var det det butta, hvor er det blitt av alle gutta? Kunst og håndverk i et kjønns- og likestillingsperspektiv
Bråten, Ingvard; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen søker vi svar på hvilke kjønns- og likestillingsrelaterte utfordringer kunst og håndverk står overfor i dag. Vi ser på faget, lærerne og elevene som historiske aktører, som på ulike måter kan bidra til ... -
Implementering av de nye kompetansekravene i svømmeopplæringen – fra sentralt til lokalt forvaltningsnivå
Pedersen, Karoline Heggenes (Master thesis, 2018-05-15)Norge er et land omgitt av vann på flere kanter, men likevel har flere kartlegginger vist at svømmeferdighetene blant barn og unge er for dårlig. Norge har også mange drukningsulykker hvert år. Dette ønsker myndighetene ... -
Innføring av nye kompetansekrav i svømming – erfaringer fra skoleledere, lærere og elever
Christiansen, Tonje S. (Master thesis, 2018-05-15)Kroppsøvingsfaget har vært gjennom flere fagplanrevisjoner etter innføring av Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06). Siste revisjon med nye kompetansekrav i svømming kom i 2017, da regjeringen lanserte «Svømmepakken». ... -
On investigating phenomena without losing sight of them: The dialectics of observation and the phenomenological gaze in a kindergarten setting
Borgen, Jorunn Spord; Engelsrud, Gunn (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, the authors address some of the scientific challenges associated with using observation as a research method. The authors ask how researchers contextualise and understand observation in terms of its ... -
De praktiske og estetiske fagene i grunnskolelærerutdanningen: Overbyggende tematikker, metoder og teoretiske perspektiver i første kull med masteroppgaver
Skjelbred, Bente Helen; Borgen, Jorunn Spord; Onsrud, Silje Valde; Aadland, Eli Kristin (Peer reviewed; Journal article, 2024)Med innføringen av femårige grunnskolelærerutdanninger for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn (GLU 1-7 og GLU 5-10) er mastergrad blitt et krav til alle som skal bli lærere. Vi vet foreløpig lite om masteroppgavene i de praktiske ... -
De praktiske og estetiske fagene i skole og lærerutdanning – historisk konseptualisering
Borgen, Jorunn Spord; Hallås, Bjørg Oddrun; Seland, Eli Heldaas; Aadland, Eli Kristin; Vindenes, Njål (Journal article, 2020)Artikkelen tar utgangspunkt i fagene kroppsøving, kunst- og håndverk, mat og helse og musikk i skole og lærerutdanning. Faggruppen benevnes ofte som praktiske og estetiske fag. Vi undersøker hvordan konseptualisering av ... -
«Relevant for livet og skolekvardagen». En analyse av relevansbegrepets inntog i Den kulturelle skolesekken
Ruud, Lise Camilla; Borgen, Jorunn Spord; Engelsrud, Gunn (Peer reviewed; Journal article, 2022)SammendragI 2021 ble Barne- og ungdomskulturmeldingen Meld. St. 18 (2020–2021) Oppleve, skape, dele. Kunst og kultur for,med og av barn og unge behandlet i Stortinget. Ett av kapitlene omhandler Den kulturelle skolesekken ... -
Språkbruk om kroppsøving: Et kritisk blikk på ny læreplan i Fagfornyelsen (LK20)
Borgen, Jorunn Spord; Engelsrud, Gunn Helene (Peer reviewed; Journal article, 2020)I artikkelen analyserer forfatterne læreplan for kroppsøving som faglig og fagpolitisk tekst i læreplanreformen Fagfornyelsen i skolefagene (LK20). Forfatterne sammenligner to tekster, Utdanningsdirektoratets høringsutkast ... -
Standardisering av WHO-anbefalingen for fysisk aktivitet for barn og unge og konsekvenser for praksis i norske skoler.
Karlsen, Maria Louise; Skarpenes, Ove; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen tar forfatterne opp til diskusjon Verdens helseorganisasjon (WHO) sin anbefaling for barn og unge om 60 minutter fysisk aktivt daglig, og et eksempel på hvordan denne helsebaserte anbefalingen blir innført ... -
Tegning og didaktiske praksiser i kunst og håndverk
Skjelbred, Bente Helen; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen setter søkelys på hvordan lærere operasjonaliserer tegning i faget kunst og håndverk i ungdomsskolen, og hvilke tegnetilnærminger og metoder de knytter til kompetansemålene i læreplanen Kunnskapsløftet 2006. ... -
Ungdomsskolelæreres oppfatninger av tegning sett i lys av den grunnleggende ferdigheten «å skrive» i kunst og håndverk.
Skjelbred, Bente Helen; Borgen, Jorunn Spord (Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen belyser tegning som del av kunst- og håndverksfaget i den formelle og oppfattede læreplanen. Artikkelen undersøker hvordan tegning beskrives i læreplan og støttemateriell, og hvordan lærere på fire ...