Browsing HVL Open by Author "Birkeland, Johanna"
Now showing items 1-12 of 12
-
«Å lære et håndverk»: Pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelærerutdanningen
Birkeland, Johanna (Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen setter fokus på observasjon i barnehagelærerutdanningen (BLU). Observasjon skal inngå i barnehagelæreres utdanning slik at kommende barnehagelærere har kunnskaper om og ferdigheter i observasjon som del av sin ... -
Kvalitetsindikatorer i utvikling av leke- og læringsmiljøet i barnehagen ‒ barnehagelæreres perspektiver.
Birkeland, Johanna (Peer reviewed; Journal article, 2022)Studien er en kvalitativ studie. Det empiriske grunnlaget for artikkelen er gruppediskusjoner fra to workshops med styrere og pedagogiske ledere i tre barnehager i Norge. Resultatet viser barnehagelærernes perspektiver på ... -
Lengten etter barnehagekunnskap. Når erfarne assistenter ønsker å bli barnehagelærere
Aasen, Wenche; Birkeland, Johanna (Peer reviewed; Journal article, 2018) -
Literature search on leadership in kindergartens in the Nordic countries
Glosvik, Sigurd; Birkeland, Johanna; Glosvik, Øyvind (Research report, 2024)This search was developed for the Meta-study “The governing foundation for enactment of kindergarten leadership in the Nordic countries” (Project no. NPHZ-2022/10009), which aims to look at research on leadership in ... -
Observasjon - en nøkkelkompetanse i barnehagelæreres utdanning og profesjon: brudd, utfordringer og potensial
Birkeland, Johanna (Doctoral thesis, 2020)Avhandlingen retter oppmerksomheten på temaet observasjon i barnehagelæreres utdanning og profesjon. Det er tatt utgangspunkt i hovedproblemstillingen: Hvordan fremstår betydning og bruk av observasjon i barnehagelæreres ... -
Observation as a professional tool in Norwegian kindergartens and kindergarten teacher education
Birkeland, Johanna; Baste, Valborg; Ødegaard, Elin Eriksen (Peer reviewed; Journal article, 2020)Observation is one of the central elements of kindergarten teachers’ education and the profession. Through a survey in Norway, in which 1311 in-service teachers, kindergarten managers, and pedagogy teachers participated ... -
Observation – A Part of Kindergarten Teachers' Professional Skill Set
Birkeland, Johanna (Journal article; Peer reviewed, 2019)Knowledge and skills in observation form part of the qualifications a kindergarten teacher needs to become a professional. In this article, I will focus on the theme of observation in kindergarten teacher education (KTE) ... -
Success of and barriers to workshop methodology: Experiences from Exploration and Pedagogical Innovation Laboratories (EX-PED-LAB)
Ødegaard, Elin Eriksen; Oen, Marion; Birkeland, Johanna (Chapter; Peer reviewed, 2023)This chapter reports on the emerging findings during the first year of a design- and inquiry-based research project called Kindergarten Teacher as a Researcher. The project attempts to implement a design for collaboration ... -
Systematic search for literature on leadership in Nordic kindergartens
Birkeland, Johanna; Tvedt, Marianne Nesbjørg (Others, 2021)This literature search is focusing on Systemic Leadership in Nordic kindergartens. We have focused on peer reviewed journal articles only. Information from textbooks or anthologies are not included. A systematic search was ... -
Systemic Leadership in Nordic Kindergartens: A Scoping Review
Birkeland, Johanna; Glosvik, Øyvind; Aasen, Wenche (Peer reviewed; Journal article, 2021)This is a scoping review of peer-reviewed journal articles within Nordic Early Childhood Education and Care research from 2014 to 2020. We aim to explore if and how the concept of systemic leadership is employed within ... -
Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen
Birkeland, Johanna; Ødegaard, Elin Eriksen (Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen presenterer resultater fra en studie om praksislæreres doxa. Gjennom en Mixed Methods-studie gis innsikt i hvordan barnehagelærere (praksislærere) snakker om hvordan, når og hvorfor de observerer. Analyse av ... -
Verksted - et rom for kunnskapsutvikling
Fimreite, Hege; Glosvik, Øyvind; Birkeland, Johanna; Sønsthagen, Anne Grethe; E. Rasmussen, Mona; D. Sivertsen, Siri (Journal article, 2023)