• Blackface-debatten 2020: En analyse av rasismediskurs i norske aviser 

      Merkesdal, Gabriel (Master thesis, 2022)
      Dette er en analyse av blackface-debatten 2020. Denne oppgaven identifiserer, analyserer og drøfter rasismediskurser i norsk media. Med utgangspunkt i det rasismeteoretiske perspektivet rasialisering og diskursteori forsøker ...
    • Førebygging av rasisme i grunnskulen 

      Solheim, Linn Therese (Bachelor thesis, 2014)
      1 1.0 – Innleiing 1.1 – Grunngjeving for val av tema og problemstilling § 9a i Opplærings lova (2002) pålegg skulen å leggje til rette for eit positivt og trygt læringsmiljø, men lova er i følgje Raundalen ...
    • Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet 

      Hagen, Fredrik Stenhjem (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Denne artikkelen presenterer en studie av hvordan norske elever konseptualiserer rasismebegrepet basert på fokusgruppeintervjuer med elever på ungdomstrinnet. Studien tar utgangspunkt i ideen om at det finnes en rekke ulike ...
    • Rom for ubehag i undervisning om rasisme i klasserommet 

      Faye, Reidun (Chapter; Peer reviewed, 2021)
      Rasisme oppleves som et ubehagelig tema å snakke om. I kapittelet pekes det på pedagogiske fordeler ved å gi rom for ubehag i møte med rasisme. Ved å gi minoritets- og majoritetsstudenter like mye rom for å dele oppfatninger ...