Browsing HVL Open by Title
Now showing items 12512-12531 of 13012
-
Vi er lik, men noen er født unik
(Bachelor thesis, 2017)Tittel: Vi er lik, men noen er født unik. Bakgrunn for valg av tema: I Norge ble det født 74 barn med Downs syndrom i 2014. Det er ikke alltid at foreldrene vet at barnet har Downs syndrom før det blir født. Som sykepleier ... -
«Vi er sjukt mye sterkere om vi står sammen»: En analyse av kjønn og kritisk literacy i Jenteloven
(Master thesis, 2020)This master’s thesis has examined how representation of gender can contribute to promote critical literacy in the nonfiction book Jenteloven. Feministisk førstehjelp (2018). The aim of this study was to examine whether the ... -
Vi har ingen tid å miste
(Chronicle, 2012-09-12) -
«Vi har like mange tøffe jenter, som gutter i barnehagen» : En studie av likestillingsarbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Title: «We have as many tough girls, as boys in kindergarten» The purpose of writing this bachelor thesis is to investigate the attitudes of kindergarten staff towards gender and gender equality in kindergartens. I also ... -
Vi har pløgd vegen sjølv
(Master thesis, 2020)Å vere foreldre er ei glede og evig bekymring. Å bli foreldre til et barn med nedsett funksjonsevne, som resten av livet er avhengig hjelp frå andre, kan vere ei endå større belastning og bekymring. Det er viktig å undersøke ... -
«Vi hjelper kanskje foreldrene med å dekke over hull» : en oppgave om barnehagepedagogens syn rundt det omsorgsviktede barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)«Alle barnehagebarn er i en periode av livet der de har særlige omsorgs- og beskyttelsesbehov. Mange barn har i tillegg særlige utfordringer knyttet til sin livssituasjon, og barnehagen må organiseres på en måte som ivaretar ... -
Vi kan ikke spise algoritmer
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Industri 4.0 har blitt lansert som betegnelse på den neste teknologiske revolusjonen. Den aktuelle utviklingen innebærer at algoritmer bygges inn i det meste av våre materielle omgivelser. Alt blir digitalisert og kan ... -
«Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen undersøker flyktningforeldres erfaringer i møte med norsk barnehage og baserer seg på semistrukturerte intervjuer med 12 foreldre, samt observasjonsmateriale fra hente- og bringesituasjoner i barnehagen. Følgende ... -
Vi skal ikke gå en tur da?
(Bachelor thesis, 2017) -
Vi skal ikke på turdag, vi skal ha uteskole! En undersøkelse av hvordan lærere bruker uteskole i undervisning om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Gjennom opplæringsløpet vil elever møte ulike undervisningsmetoder og læringsarenaer. Denne oppgaven belyser bruk av uteskole som undervisningsmetode. Studiens mål er å få innblikk i læreres bruk av nærområdet som ressurs ... -
Vi skal være eksperter på alt: Læreres erfaringer og refleksjoner om sin rolle i avdekking av vold og overgrep
(Master thesis, 2023)Vold og overgrep mot barn er et kjent samfunnsproblem som har både individuelle og samfunnsmessige kostnader. Til tross for dette, avdekkes det ikke nok. Skolen har en sentral rolle i dette arbeidet, og lærere tilskrives ... -
Vi skal være en god nummer to
(Bachelor thesis, 2020) -
"Vi snakker ikke om utdanning her" Nav-ansattes vektlegging av utdanningens betydning for å utføre arbeidsoppgaver i Nav
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Ansatte i Arbeids- og velferdsetaten (Nav) rekrutteres fra et bredt spekter av utdanningsbakgrunner, og utdanningsnivået har økt siden etableringen i 2006. Denne artikkelen baserer seg på en fokusgruppestudie av Nav-ansatte ... -
Vi snakker mye om det gode liv og lite om den gode død
(Bachelor thesis, 2017)Tittel: «Vi snakker mye om det gode liv og lite om den gode død» Bakgrunn: Antall eldre i samfunnet er økende, og dagens sykehjemspasienter kjennetegnes av høy alder og komplekse sykdomsbilder. I 2015 døde 19 615 personer ... -
«Vi teikna for å vere sikre vi»: Teikning i matematisk resonnering
(Master thesis, 2023)Studien fokuserer på korleis born nytta teikning som eit verkty i matematikk. Nærare bestemt var føremålet med studien undersøkje korleis elevar på 4.trinn nytta teikning i si resonnering i matematikk. Dette resulterte i ... -
«Vi vil ha rettferdighet1»: En studie av temaet rasisme i The Hate U Give og Tante Ulrikkes vei
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker på hvilke måter temaet rasisme blir presentert i to romaner. I tillegg undersøker oppgaven hvilke potensiale romanene har til å støtte undervisningen i det tverrfaglige temaet «demokrati og ... -
Vi vil velge selv! Om leselyst og lesemotivasjon blant tenåringsgutter på ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ studie med gutter og lesing som tema. Gutter og lesing har i senere tid fått mye oppmerksomhet, men med et negativt fortegn. Det finnes en rekke oppfatninger om at gutter ikke leser, at de ikke er ...