Høgskulen på Vestlandet sin bærekraftshistorie
Musical score
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139696Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
For å sikre at fremtidige generasjoner får tilgang til nødvendige ressurser, retter samfunnet seg mot en bærekraftig utvikling. Utdanningssektoren har en sentral rolle i å fremme miljømessig, sosialt og økonomisk bærekraftig utvikling. I denne studien har vi valgt å fokusere på Høgskulen på Vestlandet (heretter HVL) med formål om å besvare følgende problemstilling: Hva er HVL sin bærekraftshistorie - utvikling av mål og midler for bærekraft? Målet for denne studien er å avdekke HVL sin bærekraftshistorie og dens utvikling, med spesielt fokus på aktiviteter og oppfølging fra ulike nivåer i organisasjonen. Til avgrensning har vi valgt å fokusere på klima og miljø- aspektet ved bærekraftbegrepet. Det vil også gjøre redes for top-down og bottom-up prosesser, samt normative og regulative forventninger til utdanningssektoren og HVL. Her vil blant annet FNs bærekraftsmål være sentralt for de normative forventningene, og universitets- og høyskoleloven er sentral for de regulative forventningene. Studien baserer seg på en triangulerende forskningsmetode som har gitt oss muligheten til å samle rikere og sterkere mengder med bevis enn det som kan oppnås med bare en enkel metodeforskning. Dette er med på å styrke vår validitet og reliabilitet i studiet. Datainnsamlingen har inkludert dybdeintervju, dokumentanalyse, opptak av styremøter, koding av tidligere masteroppgaver, statistikk og funn fra podkast. Det fremkommer i våre funn at eksternt hold har sterke forventninger, både normative og regulative til HVL. Oppgavens hovedfokus er å se på hvordan HVL arbeider med forventningene og hvordan HVL utvikler mål og tilegner midler for å arbeide med bærekraft. Her ser vi at det er vekslende presentasjon av HVL. Det er innsats og interesse fra medarbeidernivået, men vi opplever et begrenset engasjement fra ledernivået med tanke på tiltak og midler. Strategien for 2019-2023 hadde et sterkt fokus på bærekraft, hvor ett av tre hovedmål omhandlet bærekraft. Strategien for året 2023-2030 er det derimot et mindre fokus på dette satsingsområdet. I vårt datamateriale kan det tyde på at HVL har drevet med målforskyvning av bærekraft, og det er en fare for at dette går over til grønnvasking for utdanningsinstitusjonen
Beskrivelse
Master i innovasjon og ledelse. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen