Utfordringer og fremmere ved autonomi i produktteam: En studie av to divisjoner i et finanskonsern
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139682Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med masteroppgaven er å besvare det overordnede forskningsspørsmålet: Hva er de viktigste utfordringene som begrenser autonomien til produktteamene i de to distinkte divisjonene i valgt finanskonsern, og hva fremmer autonomi? Finansbransjen befinner seg i et marked som er preget av teknologisk fremgang. For å overleve i et stadig skiftende miljø, må bransjen organisere seg for innovasjon. Vår casebedrift har organisert seg agilt for å fremme effektivitet og øke innovasjonskapasiteten. Dette har ført til bruken av agile, varige, autonome og tverrfaglige team, som betegnes som produktteam. Gjennom en enkel casestudie med to analyseenheter, undersøker vi bedrifts- og personmarkedet i et stort finanskonsern. Studien vår belyser hvilke utfordringer som virker begrensende for autonomi, og hvordan autonomi fremmes i et produktteam. Gjennom 13 intervjuer med representanter fra casebedriften, har studien resultert i utvikling av en ny modell. Den inkluderer totalt ni elementer for å analysere skillet mellom begrensninger og fremmere for autonomi, hvor fire av elementene er knyttet til begrensninger og fem er knyttet til fremmere. De fire elementene som fremmer autonomi er styring og målsettinger, prosjekt vs. produkt, avhengigheter og oppgaveprioritering. De fem elementene som omfatter fremmere er produktteam, kultur, psykologisk trygghet, samarbeid og kompetanseutvikling. Virksomhetens strategi og ytre lovkrav har blitt avdekket som fremtredende rammer for autonomi. Vår studie har videre identifisert problematikk innenfor organisering av produktteam samtidig som prosjekter, og viser at ansatte må håndtere begge. Tidligere forskning har ofte fokusert på en av disse arbeidsformene, mens våre funn viser at ansatte må håndtere både produkt- og prosjektorganisering. Videre har kjernesystemer blitt avdekket som en ny og viktig avhengighet til produktteam, som begrenser autonomi. En annen utfordring som har blitt identifisert er nedprioritering av teknologisiden sin tekniske gjeld, noe som resulterer i at produktteam mister autonomi over arbeidsoppgavene sine. Vi fant flere elementer som fremmer autonomi i begge divisjoner. De fokuserer på en kultur med fokus på trivsel og gode relasjoner, noe som har resultert i høy psykologisk trygghet. III Dette er viktig for at teknologisiden skal kunne fremme uenigheter rundt prioritering av backlog. Samarbeid er videre essensielt for å fremme autonomi da produktteamene preges av mange avhengigheter. Faggrupper fremgår som et av de viktigste tiltakene for å sørge for kompetanseutvikling og dermed løsrive seg disse avhengighetene. Avslutningsvis trekkes det frem at organisering i produktteam fremmer eierskapsfølelsen, noe som igjen fører til høyere motivasjon, som er positivt for autonomi. Hovedfunnene i vår studie er særlig relevante i en tid preget av rask teknologisk utvikling innen finanssektoren. Ved å adressere utfordringer knyttet til autonomi i produktteam, bidrar vår forskning med verdifull innsikt for det valgte finanskonsernet, samt for finansbransjen mer generelt. I tillegg gir studien praktiske implikasjoner for hvordan finansinstitusjoner kan organisere seg etter produktteam for å effektivt håndtere og fremme autonomi innenfor sine divisjoner. Gjennom å kaste lys over hvordan forskjellige divisjoner opplever utfordringer knyttet til autonomi, og hvordan dette fremmes, bidrar vår studie til en dypere forståelse av hvordan etablerte bedrifter kan tilpasse seg et dynamisk marked
Beskrivelse
Master i innovasjon og ledelse. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen