Ungdom med alvorlig anorexia nervosa i spesialisthelsetjenesten - et pasientperspektiv med erfaringer fra Norsk Psykomotorisk Fysioterapi
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Import fra CRIStin [3589]
- Institutt for helse og funksjon [567]
Abstract
Hensikt: Denne studien belyser ungdom med alvorlig anorexia nervosa (AN) sine erfaringer med norsk psykomotorisk fysioterapi i spesialisthelsetjenesten.
Design: Studien har et kvalitativt forskningsdesign.
Metode: Ungdom (12-18 år) med alvorlig anorexia nervosa, som har fått norsk psykomotorisk fysioterapi i spesialisthelsetjenesten ble rekruttert. Seks jenter i alderen 14-16 år ble inkludert. Individuelle semistrukturerte intervju ble utført og analysert med systematisk tekstkondensering og drøftet i lys av Benjamins intersubjektive relasjonsteori.
Funn: Analysen førte frem til to resultatkategorier: «Kroppslig og språklig samhandling som kilde til innsikt» og «Kroppslige erfaringer som hjelpemiddel i hverdagen». Funnene viste hvordan ungdommene opplevde samhandlingen med fysioterapeuten i behandlingssituasjonen.
Konklusjon: Behandlingen gav ungdommene muligheter til å utforske egen subjektivitet i den kroppslige og språklige samhandlingen med fysioterapeuten, i det Benjamin kaller tredjehet. De fikk ny innsikt og bedre kontakt med egen kropp og egne behov, en innsikt og erfaring de overførte til hverdagen. Trygghet og anerkjennelse var avgjørende for endring og utvikling. Behandlingstilnærmingen bidro med noe utfyllende og annerledes enn øvrig behandling i spesialisthelsetjenesten. I lys av Benjamins teori fremstår den kroppslige NPMF-tilnærmingen som ressursorientert hjelp til å tåle strenge restriksjoner og spiseregimer som ungdommene måtte underkaste seg. Studien belyser potensialer ved fysioterapeuters bidrag i tverrfaglig behandling av ungdom med spiseforstyrrelser.
Nøkkelord: Norsk psykomotorisk fysioterapi, alvorlig anorexia nervosa, ungdom, bevegelse, berøring, intersubjektivt samspill