Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøgheim, Sigve
dc.date.accessioned2024-04-09T08:08:01Z
dc.date.available2024-04-09T08:08:01Z
dc.date.created2024-03-05T15:27:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2023, 9 195-199.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3125429
dc.description.abstractSom en respons til artikkelen «Måling i kvantitativ utdanningsforskning: Et instrumentelt mistak?» argumenter Kleven og Price, begge med utgangspunkt i kritisk realisme, at måling i en klassisk forstand – som oppdagelse av ratio – i studier av psykologiske konsept er umulig og empiristisk. I denne korte responsartikkelen løfter jeg fram noen momenter i målingsdebatten for å klargjøre noen av temaene som blir tatt opp i disse tre artiklene: strukturer, ontologi og målefeil – selv om hovedvekten ligger på spørsmålet om ontologi. Hovedargumentet mitt er at kritisk realisme er en vitenskapelig posisjon som hevder ontologisk realisme, men som i metodologien om psykologiske konsept erstatter realisme med en teoretisk relativisme for å begrunne «måling». Innen ontologisk realisme er klassisk måling mulig sammen med alternative strukturer til kvantiteter som mulig gjenstand for oppdagelse. Med måling følger en vitenskapelig og feilbarlig metodologi basert på faktiske feil i vår oppdagelse av virkeligheten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAn error occurred on the license name.*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.uriAn error occurred getting the license - uri.*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMåling, strukturer og manglende ontologisk fundament: En respons til Kleven og Priceen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber195-199en_US
dc.source.volume9en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.identifier.cristin2252180
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel