dc.contributor.author | Homme, Anne Dåsvatn | |
dc.contributor.author | Danielsen, Hilde | |
dc.contributor.author | Ludvigsen, Kari | |
dc.date.accessioned | 2024-03-15T10:08:01Z | |
dc.date.available | 2024-03-15T10:08:01Z | |
dc.date.created | 2024-01-03T15:32:13Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 9788245048735 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3122603 | |
dc.description.abstract | Rammeplanen for barnehage former hverdagen til barna og de ansatte i barnehagen, og er et uttrykk for samfunnets rådende syn på barn og barns oppvekst. Denne antologien undersøker hvordan den gjeldende rammeplanen fra 2017 virker i barnehagen og i barnehagefeltet – fra ulike vinkler og gjennom ulike metoder og typer av kilder. Antologien tar opp to overgripende tema: Først, hvordan barnehagemyndigheter, barnehageeiere, ansatte og andre aktører forstår mål og intensjoner med rammeplanen, og hvordan de erfarer å ta den i bruk. For det andre, undersøker antologien hvordan de samme aktørene bruker rammeplanen gjennom dypdykk på utvalgte områder: fagområdene i barnehagen, progresjon som arbeidsmåte i barnehagen, samiske perspektiver, og arbeid med barns overgang fra hjemmet til barnehagen, internt i barnehagen og fra barnehagen til skolen. I tillegg undersøkes betydningen av en styrket eierrolle og kommunenes rolle som tilsynsmyndighet. Antologien passer for bachelor- og masterstudenter og forskere i barnehagelærerutdanninger, styrer- og lederutdanninger, samt for barnehageansatte og andre innen barnehagefeltet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Fagbokforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Fra «bør» til «skal» Rammeplan for barnehagen i et implementeringsperspektiv | en_US |
dc.type | Book | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social sciences: 200 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social sciences: 200 | en_US |
dc.identifier.cristin | 2220128 | |
dc.relation.project | Utdanningsdirektoratet: 637656 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |