Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøgheim, Sigve
dc.date.accessioned2024-03-06T07:11:24Z
dc.date.available2024-03-06T07:11:24Z
dc.date.created2024-03-05T15:23:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2023, 9 144-159.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121170
dc.description.abstractTil tross for at måling er en hyppig anvendt metode i kvantitativ utdanningsforskning, blir lite oppmerksomhet viet til logikken som ligger bak tallene. I denne artikkelen argumenterer jeg for at utdanningsforskning har adoptert psykologiens syn på måling sammen med en rekke vitenskapelige tankefeil. Artikkelen gir en gjennomgang av innholdet i de to overlappende tilnærmingene til måling som preger dagens metodologi: måling som tallfesting og måling som validering. Basert på en sammenligning med en klassisk forståelse av måling argumenteres det for at kvantitativ utdanningsforskning ikke måler, men kvantifiserer teoretiske begreper. Denne forståelsen av måling sår tvil om andre rådende oppfatninger i kvantitativ forskning, spesielt ontologiske og vitenskapelige antakelser. Basert på gjennomgangen av psykologisk måling argumenteres det for at utdanningsforskning ikke har tilknytning til ontologisk realisme, som ofte antas i metodelitteraturen. Jeg viser også til den utestede hypotesen om den iboende kvantitative strukturen til teoretiske begrep, som danner fundamentet for at noe i det hele tatt er målbart. Hovedtema i artikkelen er at «måling» i utdanningsforskning blir gjort utelukkende til en instrumentell oppgave forstått som instrumentutvikling, mens vitenskapelige oppgaver blir tatt for gitt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisk NOASPen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMåling i kvantitativ utdanningsforskning: Et instrumentelt mistak?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Sigve Høgheimen_US
dc.source.pagenumber144-159en_US
dc.source.volume9en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.identifier.doi10.23865/ntpk.v9.5658
dc.identifier.cristin2252179
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal