Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøtvedt, Anna Breivik
dc.date.accessioned2024-01-04T08:35:19Z
dc.date.available2024-01-04T08:35:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3109722
dc.descriptionMaster i innovasjon og ledelse. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg temaet arbeid med bærekraft i barnehager, samt hvilken rolle og ansvar barnehageledelsen har ved implementering av bærekraft. Barnehagene har en stor mulighet til å påvirke og danne en grunnleggende bærekraftig forståelse hos de fremtidige generasjoner, noe som gir barnehageledelsen ett stort ansvar for å administrere og tilrettelegge for bærekraftig arbeid i barnehagen. Problemstillingen i forskningsprosjektet er derfor formulert på følgende måte; Hvordan arbeider barnehager med bærekraft? Videre har forskningsprosjektet tre forskningsspørsmål som tar for seg hvilke forventninger som er gitt barnehagene, hva barnehagene fokuserer på og hva som er barnehageledernes rolle ved bærekraftig arbeid i barnehager. For å besvare forskningsspørsmålene har jeg utført en kvalitativ multippel – case studie av tre barnehager i Norge med fokus på barnehageledere, samt dokumentanalyse av Stortingsmelding 40 og Rammeplan for barnehagen. Min analyse av funnene tar utgangspunkt i Bergan & Bjørndal (2019) sine fire dimensjoner av bærekraft som viser hvordan bærekraft og bærekraftig ledelse kan forståes i en barnehagesammenheng. Videre tar analysen utgangspunktet i Maak & Pless (2006) sin teori og modell om ansvarlig ledelse. Funnene viser at forventningene til bærekraft i barnehager stort sett rettes mot bærekraftsmålene med føringer fra Rammeplan fra barnehagen, noe som kjennes igjen i intervjuene hvor barnehagene fokuseres på matsvinn, sirkulær økonomi og forbruk og produksjon. Det kunne samtidig legges merke til at barnehagene ser på bærekraft som mer enn fokus på natur og miljø, da det kom frem at de også er opptatt av den sosiale dimensjonen ved å inkludere barnas familier og øvrige samfunn som en del av den bærekraftige verdikjeden. I det bærekraftige arbeidet bidrar barnehageledelsen som ansvarlige ledere ved å fungere som visjonærer til personalet og tjenere til barna og familiene deres. I min konklusjon presenterer jeg et forslag til en modell som setter bærekraftig arbeid og ledelse i sammenheng. I modellen presenteres barnehageledelse som visjonær, som tar med seg barna på en bærekraftig reise som fremtidige aktører ved bærekraftig utviklingen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectbærekraften_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectbarnehageledelseen_US
dc.subjectrammeplanen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.titleLedelse av bærekraft i barnehager: Fra forventninger til tiltaken_US
dc.title.alternativeLeadership of sustainability in kindergartens: From expectations to measuresen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal