Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjeraker, Amalie Røed
dc.date.accessioned2023-11-27T07:30:47Z
dc.date.available2023-11-27T07:30:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3104672
dc.descriptionGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for idrett, kosthold og naturfagen_US
dc.description.abstractKroppsøvingsfaglig forskningslitteratur i Norge viser seg mangelfull. Spesielt gjelder dette forskning omkring vurdering i kroppsøvingsfaget. Eksisterende forskning på området indikerer en overvekt av studier som undersøker opplevelser og erfaringer fra et lærerperspektiv fremfor et elevperspektiv. I tillegg til dette, tyder det på at store deler av den forskningen som tar utgangspunkt i elevperspektivet, bruker elever fra den videregående skolen. Denne masteroppgaven ønsker av den grunn å forske på ungdomsskoleelevers opplevelser og erfaringer vedrørende vurdering i kroppsøvingsfaget. Formålet med denne masteroppgaven er å innhente informasjon om et utvalg av elever fra 10. trinn sine opplevelser og erfaringer knyttet til vurdering i kroppsøving. Følgende temaer vil bli fremhevet, og fokuset vil være rettet mot kroppsøvingsfaget: kjennskap til kompetansemål og mål, formativ vurdering og underveisvurdering, vektlegging av faktorer ved vurdering og vurdering i form av tallkarakter. Utvalget består av seks elever fra 10. trinn ved tre forskjellige skoler i Bergensområdet. For å belyse masteroppgavens problemstilling og tilhørende forskningsspørsmål, er det valgt å benytte en kvalitativ tilnærming i form av intervju. Resultatene i denne masteroppgaven indikerer at informantene opplever seg lite inkludert i vurderingsarbeidet og at informasjon om kompetansemål og vurderingskriterier fremstår som mangelfull. Informantene ga uttrykk for dårlig kjennskap til fagets kompetansemål og stor usikkerhet i forbindelse med hva som blir forventet av dem i faget. Samtlige informanter erfarer likevel at både innsats, fair play og ferdigheter er faktorer som legges vekt på ved vurderingen av dem i faget. Det kom også frem at informantene opplever underveisvurderingen som fraværende og at tilbakemeldinger de får i faget ikke er fremoverrettet. Nøkkelord: Kroppsøving, Vurdering, Formativ vurdering, Underveisvurdering, VfL, Kompetansemål, Karakter, Kriterier for måloppnåelseen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVurdering i kroppsøving fra et elevperspektiv – En kvalitativ studie om et utvalg av elever fra 10. trinn sine erfaringer og opplevelser med vurdering i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativeAssessment in physical education from a student´s perspective – A qualitative study on a selection of students from 10th grade about their experiences with assessment in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKØ550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal