dc.contributor.author | Glenne, Tiril Martine Davidsen | |
dc.date.accessioned | 2023-10-24T13:27:00Z | |
dc.date.available | 2023-10-24T13:27:00Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3098462 | |
dc.description | Master i dramapedagogikk og anvendt teater. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen. | en_US |
dc.description.abstract | I dette studiet undersøker jeg hvordan metoder innenfor de undertryktes teater kan brukes som et kompetansehevende bidrag for aktivister. Oppgaven er et pedagogisk forskningsdesign som gjennom intervensjon ser om de undertrykte teateret kan vare kompetansehevende verktøy for aktivister i Amnesty International. Forskningsdesignet har tatt for seg tematikken om LHBTQ+ situasjonen internasjonalt. For a samle inn datamateriale har jeg tatt i bruk spørreskjema med åpne spørsmål, for så å analysere datamateriale gjennom induktiv tematisk
analyse. I analysen fant jeg fire temaer som gikk igjen. Aktivistene opplevde
kompetanseheving i form av faktakunnskaper hvor deltagerne opplevde at de fikk en historisk bakgrunn for hvorfor LHBTQ+ rettigheter er noe fremdeles kjemper for. Delatgerne opplevde kompetanseheving i form av prosedyrekunnskap hvor de hovedsakelig brukte den muntlige ferdigheten refleksjon som en ferdighet de fikk trent på gjennom undervisningsopplegget. Deltagerne opplevde også det at de måtte bruke seg selv og sine forkunnskaper i undervisningsprosessen for a reflektere, på denne måten opplevde deltagerne kompetanseheving i form av anvendelseskunnskap. Den siste formen for kompetanseheving var at deltagerne gjennom en estetisk opplevelse opplevde a føle på utryggheter skeive mennesker i dag møter | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | dramapedagogikk | en_US |
dc.subject | teater | en_US |
dc.subject | LHBTQ+ | en_US |
dc.title | Veien til forståelse | en_US |
dc.title.alternative | The road to understanding | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | M120DR513 | en_US |